Svar: Vil ikke sove - vågner med gråd
29. august 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mor med underskud
Det er meget meget svært for jeres datter at starte i vuggestue - hun er stadig så lille at hun ikke ved hvor du er, når hun ikke kan se dig. Når du er ude af syne føler hun sig naturligt forladt og alene.
Hun er i separationsfasen og det betyder at hun lige nu øver sig i at adskille sig fra jer. I ser det ved at hun begynder at bevæge sig lidt længere væk, hun sidder ikke længere på skødet, men sidder på gulvet, hun kryber, begynder at kravle et par meter væk, men kommer så tilbage, skal lige tankes op med kys og knus, for derefter så at kunne bevæge sig lidt ud i verden på egen hånd igen.
For at kunne adskille sig fra jer, for at kunne separere sig, så er hun nødt til at være godt tilknyttet og det betyder at hun netop i denne periode vil have ekstra meget brug for fysisk kontakt og nærhed. Man kan sige at hun er i en separation-gentilnærmelsesfase og det er meget typisk at hun på den ene side klynger sig til jer, vil op, vil være i favn og når hun så kommer op, så vil hun ned igen. Det er også ofte sådan at hun vil være på skødet af jer, hun vil ikke over til fremmede - ej heller over til bedste forældre, hun græder hvis nogen kikker for meget på hende og hun klynger sig mere til jer, end hun gjorde for bare en måned siden ... Det hører alt sammen med til hendes alder og den udvikling hun går igennem.
Derfor er det naturligt at hun også lige nu søger brystet ekstra meget og har brug for det, for at føle sig fuldstændig tryg og for at mærke at du stadig er der for hende - og i princippet må hun gerne ammes en ekstra gang lige nu - netop for at få den tryghed. Det I skal være opmærksomme på, er altså at hun lige nu har ekstra meget behov for jer og at hun skal have dette behov dækket - men at I naturligvis ikke skal komme ind i en rytme, hvor hun søger brystet hver time hele natten igennem.
Det betyder derfor også, at du godt må vælge at lægge hende til brystet og amme hende til ro - i stedet for at sidde med et grædende og ulykkeligt barn i favnen i en time ...! :)
Det er rigtig godt, hvis hun kan sove formiddagslur og middagslur - så hun ikke skal sove om eftermiddagen. Og det er rigtig godt, hvis pædagogerne kan få hende til at sove - men kan de ikke det, så må de prøve at aktivere hende og så putte hende til en længere middagslur i stedet. Jeres datter har naturligt brug for to lure dagligt med den alder hun har - men man kan jo ikke tvinge hende og det lyder som om at hun lige nu er så stresset over alt det nye der sker, at hun slet ikke kan koble fra og finde ro.
Hvor prøver de at putte hende henne? Kunne det hjælpe hvis hun fik sin egen barnevogn med og evt. havde sin egen voksipose at sove i - så hun blev puttet som var hun derhjemme? Det vil jeg foreslå. Hvis hun har brug for at sidde op i sin vogn og kikke inden hun kan slappe af og sove, så lad hende gøre det. Hun kan sagtens sidde og kikke i vognen imens de andre børn så puttes og så er hun måske parat til at sove derefter.
Hvis hun har brug for noget at sutte på, når hun skal sove - så kan hun få lidt frugt i hånden, alternativt en sut, hvis hun bruger det :) En klud med hjemmefra der dufter af mor kan være en idé.
Hvis hun om aftenen lige nu kun kan falde i søvn med brystet, så fred være med det. det er vigtigt at hun forbinder det at skulle sove med noget trygt og dejligt og ikke forbinder det med kamp, skrig og ulykkelighed - for så vil det naturligt også blive sværere for hende at sove om dagen.
Så prøv at vurdere hvornår amning er nødvendig og hvornår den kan erstattes af noget andet og på sigt mere hensigtmæssigt :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, i hvert fald har fået lidt forklaring på, hvorfor din datter reagerer som hun gør lige nu, hvorfor hun har det så svært :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske