Brev:
Vil ikke sove - vågner med gråd
29. august 2011
Alder:
8 mdr.
Vil ikke sove - vågner med gråd
Kære Helen,
tak for dit svar for nogle måneder siden, vi fulgte den rytme du foreslog, og det var rart at få en rytme, og dagene gik bedre - i et stykke tid. Nætterne er dog ikke blevet bedre.
Nu er vores datter er næsten 8 måneder og vi er ved at være nedslidte og desperate over manglende søvn. Der er gået rod i det hele efter en ferie i Thailand, hvor hun måtte sove i vores seng og jeg gik tilbage til at amme om dagen, da hun stort set ikke ville spise i varmen, og vi skulle være sikre på at hun fik væske og næring nok.
Nu står vi så med problemerne oven i hinanden; at vænne hende fra bryst om natten og før lure, samt at starte i vuggestue, vænne fra natamning og amning før lure. Vi har haft 3 uger efter ferien, dog kun 1 uge med vuggestue og det virkede som om det gik den rette vej. Jeg kunne få hende til at sove uden bryst om dagen i klapvognen, og far tog over om natten, i vores seng med nus og tryghed.
Nu er problemet så blevet værre efter starten i vuggestue for en uge siden. Nu vil hun pludselig ikke vil sove sine lure om dagen, hun bliver helt hysterisk, når hun puttes. Jeg er så blevet tilkaldt, og har kun fået hende til at sove ved at hun sad op i klapvognen og faldt siddende i søvn, men ikke uden kamp to gange har jeg måtte sætte mig med hende i voksiposen på en gynge, da hun var helt utrøstelig - det er jo også svært når hun ikke må komme til brystet :(
Det er så ikke blevet bedre af, at hun er blevet noget forkølet og nok har tand nr. 2 på vej.
Vi er i det hele taget meget meget pressede, da jeg skal starte arbejde denne uge.
En dag ser sådan ud: kl 7 vågner - og er ikke super frisk.
Vi står op og spiser morgenmad kl 8, hun bliver afleveret i vuggestuen kl 9, hvor de får frugt og vand, når de vurderer hun er træt ved 10-tiden, (har jeg vejledt) har de prøvet at lægge hende, men det bliver til et stort skrigeri op til 35 min. hvorefter de har ringet til mig og jeg er kommet og hentet hende og har skulle have hende til at sove. Det er for det meste lykkes, selvom hun kæmper imod og græder, hun vil meget gerne til brystet. Nogle gange er den blevet 12 før hun sover. her sover hun så ca 1.5 til 2 timer, hun får derefter frokost, spiser ok med mos og forskelligt i hånden.
Om eftermiddagen omkring 14 - 14.30 får hun grød/frugtmos mm og sættes i klapvogn ved 15 tiden.
Her er det slet ikke muligt at lægge hende, men hun sidder op og vi triller og hun oplever verden til hun falder i søvn, dette tager op til en time... Nogle gange græder hun så meget at vi tager hende op til hun er mere rolig og prøver så igen.
Hun er som sådan glad og leger om eftermiddagen, vi sørger for at hun bliver stimuleret og afhængig af luren får hun lidt frugtmos mm ved 16-tiden.
Hun spiser fint om aftenen ved 18.30-tiden og vi leger frem til hun begynder at virke træt ved 20 tiden. Her går vi så ud og pusle-hygger med lidt musik tandbørstning (har en og en mere på vej) herefter går vi lidt rundt og siger godnat og jeg ammer hende. Her falder hun oftest i søvn - og vågner hver gang vi prøver at lægge hende.
Vi har forsøgt utallige gange at lægge hende inden hun falder i søvn, som du beskriver i din bog, men hun slår øjnene vidt op og spræller og bliver ked af det hver gang. Når hun sover - hvilket er inde i vores seng for tiden, så er det far der tager over fra da af og der vågner hun op til 3-4 gange frem til kl 23, hvor jeg drømmeammer hende og hun så sover videre. Natten er fars og her er hun motorisk meget urolig, men en del af de gange klarer hun at sove videre andre gange han far lægge en hånd på hende og nynne, og andre igen må han tage hende i armene og gå rundt i op til en time, med en on and of grædende pige. Hver gang han prøver at lægge hende græder hun igen. Dette foregår frem til kl 5 hvor jeg tager over og ammer hende for at hun skal sove videre til ca 7, her vågner hun nogle gange og søger brystet og andre gange sover hun bare.
Kampen med at få hende ind i egen seng har vi udskudt, da det bare bliver for meget. Jeg sover pt. på hendes værelse, hvor jeg fortrækker til når hun er faldet i søvn 1. gang.
Vores dage vil fremover være sådan at jeg står op med hende kl 7 ca og afleverer hende mellem 8 og 8.30. Hun vil blive hentet ved 15 tiden af far og vi vil så skulle stå for lur nr. 2 hvis hun ikke har sovet den i vuggestuen. Vi tænker det vil være godt med ro på frem til aftenputningen, for at give hende så meget tryghed, mor og far, som muligt frem til aftenputningen.
Ja det er en ordentlig smøre og vi har svært ved at finde ud af hvor det er vi skal tage fat. Det er vokset os over ørerne, og det er super meget for det lille pus!
Håber du kan give en vejledning
Med venlig hilsen
en mor med underskud.