Svar: 6 eller 7 måltider om dagen?
29. august 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Jeg synes bestemt at I skal bibeholde mad om eftermiddagen. Det er vigtigt at børn får et godt og mættende mellemmåltid der og rigtig mange børn har faktisk brug for både eftermiddagsmad og et "før aftensmåltid" og det skal de naturligt have.
Jeg er på samme måde stor fortaler for at børn får et godnatmåltid som en del af putteritualet, så man sikrer at de ikke går sultne i seng :)
Det er længe ikke at få mad, hvis din dreng ikke får noget mellem 10.30-14.45 - hvornår spiser de da frokost? Han er naturligt rigtig sulten om eftermiddagen og har brug for at spise mere der, hvis han ikke har spist i det tidsrum. Naturligvis skal han også sove middagslur, men sover vel mellem 12-14/14.30 så frokosten burde ligge mellem 11-12 - også når de får formiddagsfrugt kl 9-9.30 ... Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan maden serveres ...
Men hvorom alting er, så bør din dreng få den mad han beder om i løbet af dagen og det er meget fint at du giver ham et ekstra mellemmåltid om eftermiddagen - også storesøster har naturligt brug for dette og det er rigtig godt og helt okay! :)
Det er rigtig godt at du giver ham mad, når han siger mam-mam og på den måde giver udtryk for at være sulten eller tørstig. Det er meget vigtigt ikke at overhøre dette, men netop lytte til kroppens signaler og reagere på disse. Det lærer ham netop at føle mæthed og sult på sigt. Og det er på samme måde også rigtig godt at I fortsat tilbyder ham mad, selvom han ikke verbalt giver udtryk for at have behov. Børn kan sagtens være så optaget af leg og aktiviteter, at de ikke hører deres krops signaler og derfor naturligt pludselig får lavt blodsukker og bliver utilpasse og unødigt urolige - så som voksen skal du naturligvis sørge for at han får de måltider han har behov for - også selvom han ikke selv giver udryk for det - du er den kloge her :) :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske