Brev:
6 eller 7 måltider om dagen?
29. august 2011
Alder:
12 mdr.
6 eller 7 måltider om dagen?
Hej Helen,
Gilbert er nu 1 år og 2 uger og har gået i vuggestue siden før sommer – med stor succes. Han er glad og tryg derhenne og vi mærker ikke andet derhjemme, end at han nyder når han har os hele dagen som i weekenderne:)
Han spiser godt – til morgenmad altid havregrød, nu uden frugt men med lidt kanelsukker på. Vand og så et stk frugt på vej i vuggestuen, fordi han oftest tager en morgenlur, mens de får frugt kl 9. De siger, han spiser godt med frokost, sover et par timer derefter og får så eftermiddagsmad lige før han bliver hentet kl 15-15.30 (jeg synes i øvrigt, det er et langt stræk uden mad, fra 10.30-14.45?).
Men han er MEGET sulten hele eftermiddagen og aftenen…han får brød-frugt-ost eller yoghurt med havregryn ca kl. halv fem og spiser godt her; så spiser vi aftensmad kl 18 hvor han spiser alt undtagen grøntsager (kun hvis de er meget skjulte!) og så er vi nødt til at fylde godnatgrød på ham allerede kl 19 efter vi stoppede med godnatflasken. Her spiser han enten øllebrød eller musligrød – en god portion. Sover ok (på nær tænder…) og er så MEGET sulten lige umiddelbart efter han er stået op mellem halv seks og halv syv – han vågner glad, snakker og nuldrer lidt rundt i egen seng, men når vi så har taget ham op skal morgenmaden altså bare på bordet i en fart!
Han siger sommetider selv til, når han er sulten (mam mam mam som dog også kan betyde han er tørstig;-)), men ellers vurderer vi at han er sulten, fordi han bliver irritabel/kort lunte. Men skal vi evt prøve at samle hans eftermiddags-aftens indtag lidt og fx springe kl. 16.30 måltidet over og så fx spise aftensmad tidligere? Eller er det ok, at han nærmest sidder i stolen og spiser konstant fra vi kommer hjem til han puttes (sådan føles det lidt, med al den stillen frem og tilbage og tørre af og vaske hænder-ansigt!). Det skal siges at storesøster også sagtens kan bruge det måltid kl. 16.30 (hun får knækbrød og frugt/grøntsager) OG spise aftensmad, og så får hun somme tider en hel rugbrød med smør kl 20 når hun nærmest ligger i sin seng – så måske har vi bare ”aftenspisende” børn. Jeg tænker bare umiddelbart at det er sundere at spise mest først på dagen?
Glæder mig til at høre dine tanker:)