Svar: 9 mdr og ammer MEGET aften og nat
29. august 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Gitte
Dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig efter at have fulgt med i brevkassen og velkommen til :)
Jeg kan godt høre at I har fået sat amningerne godt ned hos jer, og det er rigtig godt, for jeg kan forstå, at det har virket og har givet plads til mere rigtig mad, så jeres dreng nu er begyndt at spise bedre :) Super!
Der er dog stadig 2 amninger der skal væk - og du skal således arbejde på lige nu at amme ham 3 gange i døgnet. Det er forskelligt, hvornår disse amninger ligger bedst. For nogle fungerer det bedst med amning inden middagslur, aften og sen aften. For andre fungerer det bedre at amningerne er helt væk om dagen og i stedet ammes der så aften, sen aften og tidlig morgen. Jeg kan ikke helt ud af dit brev gennemskue, hvad der vil være bedst for jer...
Som jeg læser din beskrivelse, så skønner jeg at det for jer forældre sandsynligvis vil fungerer bedst hvis I arbejdede på en rytme, hvor jeres dreng fik bryst inden middagslur, aften og sen aften eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Men jeg er ikke helt sikker på at jeres dreng er enig, så det må komme an på en prøve :) Det er i hvert fald mit umiddelbare bud, at I skal prøve at fjerne formiddagsamningen og den ene natamning - f.eks. den tidlig morgen, hvor I så må stå op og lave noget andet i stedet, selvom det kan blive lidt hårdt ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos (jern og vitaminer), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning. Gør i stedet det at I sætter ham i barnevognen og triller ham en tur, giv ham et stykke frugt i hånden som han kan sutte på og put ham så, når han viser sig parat.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, tun, rognguf, sildepostej eller lignende, suppleres med stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, kartoffelbåde eller lignende rester fra aftensmaden, ½ hårdkogt æg, lidt rejer eller lignende. Og må også meget gerne suppleres med grøntsagsmos - det kan være mos fra glas, det er let og praktisk. Så han får altså mad som han selv kan spise og suppleres med mos af en ske, som I giver ham.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, banan eller frugtmos, evt. lidt mysli (uden honning og chokolade), rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, helt almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, rødspættefilet, farsbrød, risretter af forskelllige slags. Der skal være mad som smager af noget, mad i stykker og også stadig mos. Kartofler kan moses med sovs og gives med ske og frikadellen kan han selv spise med fingrene. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet, så I sikrer jer at han ikke går sulten i seng - det kan være havregrød eller flerkornsgrød.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes x 1
Det er rigtig dejligt at far har orlov, så I kan hjælpe hinanden både om dagen og om aftenen. Det kan være nødvendig at far tager over om natten. Hvis du f.eks. ammer kl 20 og kl 24 så må far tage over derefter og give jeres dreng den nærhed han søger. Er han tørstig kan han få lidt vand - men som udgangspunkt skal han ikke have noget, men kunne indtage sit behov i løbet af dagen.
Hvis han kun vil have sin mor, så er det vigtigt at du ikke automatisk giver ham brystet, men sørger for at tage en tætsiddende bluse på, så han ikke selv kan finde brystet om natten. Det er dig der styrer, hvornår mælkebaren er åben ... :)
Modsat, hvis du kan mærke at han er afhængig af brystet og bliver dybt ulykkelig, når du nægter ham at få det, så kan det være nødvendigt at give ham det. Men du skal gøre det kortvarigt, du skal lade ham blive ammet, finde roen og så skal du lirke brystet ud af munden på ham samtidig med at du sætter noget andet i stedet - kærtegn og beroligende ord, så han stille og roligt lærer at lade sig berolige med din nærhed og kærtegn og ikke længere behøver brystet i munden ...
Du spørger hvad man kan forvente af hans søvn nu - de fleste børn vil i denne alder godt kunne sove 6-7 timer uden at vågne (gennemsnitligt, så nogle kan mere, andre lidt mindre) - men det svarer ca til at barnet ammes kl 20 og kl 24 og derefter så sover til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Eller barnet ammes kl 20 og sover til kl 03, ammes igen og sover videre og starter dagen med morgengrød.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske