Svar: Hvordan lærer man et spædbarn at sove for sig selv om natten?
29. august 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Lad mig lige starte med at slå fast: Man skal altid reagere på gråd. Når små børn græder, så har de brug for deres forældre, brug for at man reagere, brug for fysisk kontakt og hjælp til at finde ro - og man skal aldrig - aldrig - lade et barn ligge og græde sig eller skrige sig i søvn, fordi man vil træne søvnvaner og lære barnet at sove for sig selv om natten.
Jeres søn er 6 uger gammel og gråd er måden han fortæller jer på, at han har brug for jeres hjælp. Det kan være at han skal skiftes, det kan være han er sulten, måske vågner han og har brug for at blive taget op, måske har han brug for tryghed, at blive holdt op - og ja, måske græder han, fordi han er træt og har brug for at blive puttet. På den måde kan der godt være lidt gråd eller klynk i forbindelse med at han skal sove. Men han skal hjælpes til ro, han skal betrygges og forbinde det at sove med noget trygt og dejligt.
Jeg tror på, at hvis man reagerer på sit barns gråd, hvis man giver barnet al den tryghed og nærhed, som barnet viser behov for, så vokser barnet op med en tillid til forældrene om, at de er der for en og de vil gerne hjælpe. Det er ikke altid at man kan finde årsagen til gråden og nogle gange vil man også stå i situationer, hvor barnet bare græder. Men man kan i hvert være til stede og vise barnet at man gerne vil hjælpe ... :)
Men hvordan gør man så ... tja, det er ret vigtigt at I forsøger at efterligne tiden i livmoderen, som er det han kender. De sidste 9 måneder har han ligget ind i dig, han har kunne mærke din varme, din vejrtrækning, han har følt sig holdt om, han er blevet vugget og beroliget hver gang du er gået omkring - og derfor er det naturligt at det er det, som lige nu gør ham rolig og gør ham tryg. Når han ligger hos dig, så kan han fornemme det samme som da han var i din mave. Han kan mærke din varme, fornemme din vejrtrækning, din hjertelyd, din ro.
Og det skal han have lov til. Han skal have lov til at have denne nærhed med dig og du skal give dig selv lov til at have ham hos dig - når du er vågen. Han må gerne en gang imellem falde i søvn på din brystkasse eller hos far - intet er mere skønt end at sidde med sit lille spædbarn der og det er helt okay. Naturligvis må man gøre det.
Men det er klart, at du nogle gange også skal lave andre ting end at sidde med ham og at han naturligt også skal kunne sove alene i sin lift eller i sin seng...
Det er naturligt at han ammes i søvn med den alder han har og mælk/bryst skal naturligt indgå som en fast del af hans putteritual. Det vil være rigtig godt at du skifter ham og derefter lægger ham til brystet og så putter ham. Du kan overveje om du vil prøve at introducere en sut for ham, som kan erstatte brystet og hjælpe ham til overgangen mellem bryst og seng.
Hvor du normalt ville have ham i dine arme, så skal du nu i stedet svøbe ham. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme. Du kan købe svøb beregnet til formålet og det kan være en god idé at et rigtigt svøb eller et blødt tæppe, som du kan "vikle" om ham. Se f.eks. svøbeteknikken i bogen "svøb dit barn".
Når du lægger ham fra dig, skal det være inden han falder i helt dyb søvn - alternativt skal du sidde med ham så længe at du er sikker på at han sover helt dybt, før du flytter ham.. men prøv at flytte ham i forbindelse med at han bliver færdig med at spise. Det vil være en god hjælp for jer, hvis han kan blive lagt i sin lift eller seng, inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover rigtig godt og så kort efter vågner op, fornemmer at I er forsvundet og derfor søger jer igen. Idet han lægges ned, vil han naturligt opleve et skift og blive forskrækket og føle sig utryg. Derfor er det rigtig fint, hvis han lige kan nå at følge lidt med i at han flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det kan nogle gange hjælpe at du svøber ham i forbindelse med skiftning og så ammer ham svøbt og derefter flytter ham - ligesom det som sagt nogle gange kan virke rigtig godt at erstatte brystet med en sut, lige der hvor skiftet går fra favn til seng.
Det kan også være en god idé at du sover med en klud om natten, så den dufter rigtig godt af dig og at du lader kluden være en del af amning og også lader den følge med fra favn og ned i liften. På den måde fornemmer han stadig at du er der, fordi han kan dufte dig.
Man kan også købe en bamse eller anden form for lydgiver, der kan afspille hjertelyd, som kan berolige og gøre at barnet sover mere trygt for sig selv. Se f.eks. doo doo bamse.
Du kunne overveje at koble hans tremmeseng til din seng ved at aftage tremmerne på den ene side. Du kunne også overveje at købe en bedside-crib (evt brugt) som han kan sove i ved siden af dig. På den måde vil I stadig ligge tæt sammen og du vil kunne berolige ham med dine hænder på hans krop og lade ham mærke at du er der, samtidig med at han lærer at sove for sig selv ...
Hvis du har tendens til at falde i søvn om natten når du ammer og du er ked af at I ligger sammen i sengen, så kan det være nødvendigt at du sætter dig op og ammer ham rigtig godt og derefter så putter ham i hans egen seng, for sig selv. Igen er det et spørgsmål om at give ham mælk i forbindelse med at han jo skal sove, amme ham rigtig godt, erstatte brystet med sut og klud og putte ham stille og roligt, kærtegnende, beroligende ned hvor han skal sove - hvor han stadig kan mærke at du er der og roligt sover videre.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske