Svar: Madplan ok?
28. august 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Mor
Det ser meget fint ud - og det er rigtig dejligt at I er kommet så godt igang med at spise og har fået skruet amningerne ned :) super - stort skulderklap til dig!
Du kan give din dreng kogte grøntsager til frokost. Det kan være rester fra aftensmaden, det kan også være grøntsager fra frost, som du lige tager op, koger let eller vender på panden.
Han må gerne få kogte ærter, majs, gulerod osv. i små stykker, som han kan spise med fingrene han må også gerne få kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende som han kan sidde med og gnave i hånden. Rodfrugter lavet i ovnen kan også være godt - og du må gerne bruge rester fra aftensmaden og lade ham spise det koldt dagen efter.
Du må også gerne give ham friske stykker grøntsager - det kan være tomat, agurk, peberfrugt ...
Vær opmærksom på at du også kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg på brød og på den måde få lidt ekstra grøntsager i ham :) Og den tunsalat du laver, kan du med fordel også komme lidt forskellige grøntsager i, for netop at få lidt variation i ham og få mere grønt indenbords :)
I min næste bog "Helens bog om børn og mad" som udkommer her den 14. september, er der masser af opskrifter og heriblandt også forslag til forskeligt smørbart pålæg :) Selvom din dreng er 13 måneder nu, vil du sandsynligvis godt kunne finde inspiration i den ... :)
Du kan med fordel også bruge grøntsager i frikadeller, kødsovs osv. som du allerede forsøger dig med. Du kan også bage grøntsager ind i brød og boller - spinat, græskar, kartoffel, gulerod kan godt bruges i bagværk :)
Fisk er godt - det kan være smørbart - men det kan også være stykker af fisk og her tæller f.eks. rejer, muslinger, krabbe, blæksprutte osv. også med. Derudover kan han naturligvis få fiskefrikadeller eller fiskefilet med lidt remoulade - prøv også med sild - måske han kan lide det :)
Du må gerne skifte til letmælk nu hvor han er blevet et år - med mindre han er meget tynd, så er det fint at bibeholde sødmælk lidt endnu :)
Hvis du synes han spiser for sparsomt, så må du gerne supplere med en daglig multivitaminpille. Han skal jo have d-vitamin til han er 2 år gammel og det kan sikres derigennem og så behøver han ikke få d-dråber mere. Det er dog vigtigt at du knækker den i kvarte, så du sikrer dig at han ikke får den galt i halsen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :) Forsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske