Svar: 2-årig kan ikke falde i søvn
28. august 2011
Alder:
23 mdr.
Kære Mor
Dejligt at høre fra dig igen :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter og netop i 18-20 månedersalderen, hvor I har oplevet uroen begynde, oplever man ofte at børn sover rigtig dårligt. De har tydeligt svært ved at falde i søvn og de vågner ofte også om natten, grædende og tydeligt kede af det. Det handler om at hun nu har farefornemmelse - hun begynder at fornemme, at ting er farlige, at verden ikke bare er "lutter lagkage" men fyldt med masser af modstand og svære ting.
Verden er større - hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, hun løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Hun oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle bider måske og hun møder også modstand fra jer, I holder fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen, stiller flere krav til hende osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når hun skal sove og om natten.
For alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når hun drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og næsten virker til at have mareridt og de kan virke meget tryghedssøgende i denne alder. Ligesom de naturligt har rigtig svært ved at give slip, svært ved at overgive sig til søvnen - svært ved at tømme hovedet for tanker og oplevelser.
Derfor er det vigtigt at I giver jeres datter den nærhed og ro som hun lige nu viser behov for, gør hende tryg, når hun skal sove og beroliger hende, når og hvis hun vågner om natten.
Det er en rigtig god idé at sætte sig hos hende om aftenen og bruge lidt ekstra tid hos hende der. Det er fint at læse en historie, men det vil også være rigtig godt at tale med hende om dagen og alt hvad hun har oplevet. "I morges da du stod op, fik du havregrød - uhm, det smager godt", så kørte vi i vuggestue og så legede du med xx, det var sjovt. Men så faldt du og slog hul på knæet - men så fik du plaster på ... AV" og så kikker I på plasteret og mindes den episode og den bearbejdes og "slippes".
I skal altså tale med hende om dagen, både de gode og de mindre gode ting, så hun får noget af det bearbejdet inden hun skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe hende af med hendes tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med hende om dagens hændelser.
Du fortæller at I lige nu sover i samme rum og jeg synes ikke I skal gøre en masse unødigt besvær ud af at ændre putterutiner lige nu - til gengæld synes jeg det vil være rigtig godt, at I netop i forbindelse med at I flytter til hus, sørger for at jeres datter fra starten vænnes til at blive puttet og sove på eget værelse. Hvis hun der starter med at sove hos jer, så vil det blve svært at få hende ind på eget værelse, så det er vigtigt netop at udnyttet at I flytter og der give hende nye vaner og rutiner.
I kan lige nu arbejde på, at hun ikke skal holde i hånd, men kunne finde roen ved at i I er der. I kan ligge i jeres seng og imens hun ligger i sin seng og så ligger I der og læser højt, ligesom I som sagt kan sidde ved siden af hende og tale om dagen. I kan prøve at skifte lidt mellem de to ting, så hun øver sig i at have jer lidt mere på afstand. I kan også sidde på sengekanten, hun kan have sine fødder på jeres lår - men ikke holde i hånden - fordi I skal holde bogen og bladre, er I nødt til at slippe hendes hænder ...
Og så vil jeg foreslå jer, at I prøver at putte hende senere, så hun er træt nok til at overgive sig til søvnen. Der er nemlig en risiko for at hun lige nu holder sig vågen, fordi hun forventer at putteritualet skal vare en time - og det kan derfor være en god idé at putte så sent at hun naturligt må falde i søvn i løbet af ca. 15 minutter, så hun igen får en rutine med at skulle sove, når hun kommer i seng. Stille og roligt skal I så flytte puttetidspunktet frem igen, så hun naturligt atter kan sove, når hun bliver puttet og ikke først en time efter :)
Når I flytter, så skal jeres ritual med godnatlæsning, snak om dagen osv. følge med - bare på hendes nye værelse - Ritualet skal være det samme som det plejer, bare et nyt sted .. :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske