Svar: Forstoppelse ved mme
28. august 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Som du er opmærksom på, så er det rigtig vigtigt at holde din drengs mave igang. Og 6 dage imellem hver afføring - det går ikke. Det vil påvirke hans indtag af både mad og mælk og dermed hans trivsel + at det naturligt også vil påvirke hans humør og overskud til at møde verden og så er det super synd for ham, at han skal have ondt ... :( Så maven skal igang.
For det første er det rigtig vigtigt at se på sammensætningen af hans kost og sikre ham så varieret et indtag som muligt. Jeg har netop sendt dig et forslag til en dagsplan og du kan se, at der f.eks. er en ligelig fordeling mellem grød og grøntsager, der er introduktion af kød og fisk - og så er der frugt som mellemmåltid. Netop dette er med til at holde maven igang naturligt.
Det er dog ikke sikkert at det er nok lige nu og jeg vil foreslå dig, at du taler med jeres læge om at få Movicol til ham. Til de børn der ikke har glæde af speciel erstatning eller laktulose, vil movicol ofte kunne hjælpe. Han kan få det opblandet i vand og drikke det af sin flaske, han kan også få det drysset på f.eks. frugtmos. Det skal lægeordineres - men er ikke noget du skal være urolig over at give ham - det vigtigste er at hans mave fungerer! :)
Børn bliver normalt ikke afhængige af laktulose eller movicol. Der findes forskellige former for afføringsmiddel, det der hedder laktsantia. Både movicol og laktulose hører under gruppen 'osmotisk virkende laksantia", som kort fortalt virker ved at gøre afføringen blød, så barnet lettere kan komme af med det. Andre laksantia virker f.eks. ved at påvirke tarmperistaltikken, altså tarmbevægelserne og derfor siger man normalt at laktulose og movicol ikke giver afhængighed på samme måde som andre laksantia kan gøre.
De mave-tarm læger, som jeg har talt med har ikke umiddelbart problemer med at give børnene hverken laktulose eller movicol. Det vigtigste er at holde gang i børnenes maver, da det har enormt stor indflydelse på deres velbefindende og dermed deres trivsel og udvikling.
Jeg kan ikke fortælle dig, hvorfor Nutramigen har haft effekt i en kort periode og det så pludselig ikke virker mere - det er dog en noget dyr erstatning at give, hvis det alligevel ikke hjælper, så mit umiddelbare forslag er, at du går tilbage til NAN HA igen - her er proteinerne delvist spaltet og det kan hjælpe lidt - ved siden af den så varierede mad, som han nu skal have mere af ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske