Svar: Mad i 6 mdr alderen
28. august 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Nu hvor din dreng er 6 måneder gammel og lyder til at være godt igang med skemaden, vil det være rigtig godt at øge hans indtag af skemad og også give ham mere variation.
Det vil være rigtig godt at begynde med de lidt grovere grødtyper nu f.eks. havregrød og øllebrød og stille og roligt også begynde med flerkornsgrød. Det vil også være rigtig godt at tilbyde ham lidt mere frugt nu - det kan give som mellemmåltid eller som frisk frugt i hånden, som han kan sutte på. I det hele taget vil det være rigtig godt at du nu introducerer ham for lidt mad, som han selv kan sidde med.
Det kan være bløde frugtbåde som appelsinbåde, både af blomme, melon, fersken eller lignende, det kan også være ristede rugbrødsbjælker (opskrift finder du i babykøkkenet her på siden), agurk eller lignende. Det vil være rigtig godt for ham at øve sig mundmotorisk og vænne sig til at skulle arbejde lidt mere med maden.
Hans indtag af grøntsager skal også øges nu og han må få stort set alle slags grøntsager - meget gerne rodfrugter af forskellige slags og du må også gerne give ham forskellige typer af kål.
Han skal også til at have kød og fisk nu og grøntsagsmosen skal varieres og have lidt mere struktur ved at du netop tilsætter dette. Kød og fisk bør koges eller laves i ovn.
Jeg vil anbefale at du giver havregrød til morgenmad, og at du til frokost skifter mellem at give øllebrød og grøntsagsmos med kød eller fisk. På sigt bør han få grøntsagsmos til frokost og vænnes så til også at spise rugbrød her, så øllebrøden vil være en naturlig overgang og vænne ham til rugbrødssmagen. Om aftenen vil jeg anbefale at han får grøntsagsmos kød og fisk - med udgangspunkt i den mad I andre får, så I naturligt spiser det samme på sigt :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30. Tidspunktet variere efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Får ofte også stadig en flaske her.
Powernapper evt. men ofte begynder den at kunne blive sprunget over - det afhænger dog af hvor lang og hvor sen en middagslur han tager
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20 - tidspunktet her varierer efter hvorvidt han har sovet to eller tre lure i løbet af dagen.
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske og begynder at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem er at sove 5-6 timer uden at få mælk :)
Det er ikke store mængder skemad han skal have. Det vil være meget fint, hvis han spiser ½-¾ dl grød eller mos af gangen. Det er bedre at han spiser en mindre mængde grød og mos og så stadig drikker sin mælk, end at han spiser f.eks. 1-1½ dl grød eller mos og derefter afviser sin flaske.
Håber du kan bruge dette videre - og husk at den 14 september udkommer min bog "Helens bog om børn og mad" om mad til små børn fra 4-6 måneder og op til 1½ år. Her vil du måned for måned kunne læse hvad næste trin er og hjælpes til at komme videre, ligesom bogen kan bruges som opslagsbog :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske