Svar: Selv lærer at spise
28. august 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Ann
Jeg anbefaler altid at man serverer maden på en ensfarvet tallerken. At tallerkenen er ensfarvet hjælper barnet med at holde fokus på maden.
Derudover er det en rigtig god idé at lægge lidt forskelligt på tallerkenen, så barnet har lidt valgmuligheder. Det er vigtigt at sammensætte maden, så der er forskellige former og forskellige farver. Netop med den alder din datter har, vil det være rigtig godt at give hende mad, som hun kan øve pincet greb på og altså mad som hun kan øve sig i at spise med tommel og pegefinger, men også gerne større stykker som hun kan sidde med i hånden.
Hun kan få lidt rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og ved siden af dette kan hun få lidt kogte pastaskruer, lidt rejer, lidt hårdkogt æg, lidt kogte ærter og majs eller lignende. Hvad du nu har.
Det er ikke sådan, at hele tallerkenen skal fyldes, for er der for meget, kan hun ikke overskue det - men en lille smule af noget forskelligt og så kan du fylde lidt op og give lidt nye ting undervejs - netop for at holde hendes fokus og hjælpe hende med at få spist :)
Hun vil sandsynligvis også stadig have brug for din hjælp, så du nogle gange mader hende og andre gange lader hende selv. Hun vil spise med fingrene og vil også kunne øve sig i at spise med en gaffel - men du skal også hjælpe hende både med dine fingre, en gaffel og også med ske :)
Og ja - så nogle gange har børn rigtig svært ved at koncentrere sig om maden og om det at spise og her kan det være en udmærket idé at servere et par hapsere af gangen evt. bare på en dækkeserviet foran barnet. Så hvis din datter har svært ved at finde ud af det med maden, så kan det godt hjælpe hende, at du simplificerer det hele ved kun at lægge 2-3 hapsere foran hende af gangen og helt fjerne tallerkenen. Men i princippet skal hun naturligvis lære at det at spise foregår af en tallerken :)
Hjælp hende også ved at fortælle hende, hvad hun skal "ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt, ind i munden", så hun hører, hvad det er du forventer :)
Med hensyn til at hælde dråber i næsen og bruge næsesuger, så bryder hun sig tydeligvis ikke om dette og er det nødvendigt, er du derfor nok nødt itl at gøre det mod hendes vilje = med gråd og store protester til følge. Du kan prøve at gøre det imens hun ligger på puslebordet, du kan også gøre det, når hun ligger hos dig eller ved siden af dig i sofaen - men at kunne gøre det uden at hun bliver ked af det, det er rigtig svært. Så du skal naturligvis overveje, hvor vigtigt det er i forhold til at overskride hendes grænse ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske