Svar: Mad og vægt - 2 år, 1 mdr.
13. august 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Sanne
At veje ca 14 kg og måle 85 cm lyder i mine ører helt gennemsnitligt, når man er 2 år gammel og umiddelbart også som om at vægt og længde passer sammen. Prøv at taste hendes vægt og længdemål ind i livetsbog på medlemssiderne, så får du en idé om, hvor hun ligger på kurven.
Det er helt naturligt at hun ser lidt buttet ud - det gør 2 årige børn. De har lidt rund, struttende mave og er også ofte hjulbenede. Omkring 3 års alderen forvinder det lidt buttede præg, svajet i de nederste ryghvirvler bliver mindre og når de er fire virker de mere ranke og slanke ...
Det betyder naturligvis ikke at man ikke skal holde øje med de to årige og du skal naturligvis sikre at din datter spiser sundt og godt - men hun skal ikke sættes på kur og faktisk anbefales det at give produkter af letmælkstypen 1½ % fedtindhold og først give de fedtfattige produkter omkring 3 års alderen ...
Hun må godt starte dagen med yoghurt, men grød giver naturligt mere mæthed. Kan du ikke blande lidt af den grød hun normalt har fået sammen med lidt havregrød og på den måde vænne hende til havregrød. Eller komme lidt ekstra havregryn sammen med den mysli hun får nu, så hun vænner sig til havregryn og måske derfor vil acceptere at spise flere af dem :) Hvis hun i forvejen får masser af mælk og ost, så vil det være godt at erstatte den søde grød med noget andet en yoghurt ...
Du kan også bage havregryns boller eller grahamsboller eller lade hende starte dagen med lidt rugbrød med ost og så lidt frugt ved siden af ... Hvad spiser I andre - måske vil hun gerne have det samme som I får :)
Prøv også at lave lidt råkost til hende som mellemmåltid. Det kan være gulerødder, blandet med fintrevet spidskål og iblandet lidt appelsin og lidt rosiner. Det giver lidt sødme og også lidt fibre :)
Når I spiser pasta og ris, så varier mellem de lyse typer og fuldkorn, så hun får begge dele.
Væn hende til at drikke vand og hold indtaget af drikke mælk nede, så hun f.eks. får mælk morgen og aften men rent vand i løbet af dagen :) Får hun 350 til max 500ml mælk dagligt, er hun rigtig godt dække ind - og her tæller alt med, både mælk af kop, i maden som sovs osv.
Håber du kan bruge dette videre, og at du hermed har fået lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske