Svar: Putning varer 1½ time
11. august 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for din tilbagemelding - jeg skal prøve at uddybe :)
Det er rigtig dejligt, at I har kunne mærke at det med at gå og lade jeres datter græde ikke er en metode for jer - men jeg er naturligvis enig med jer i, at putningen ikke skal tage 1½ time - spørgsmålet er, hvorfor den gør det ...
Mange ting kan spille ind og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med jer.
For det første er det vigtigt at puttetidspunktet er rigtigt. Det er vigtigt at jeres datter er parat til at sove, når hun puttes - og om hun er det, afhænger af hvordagen dagen forløber, hvor meget hun sover om dagen, hvad tidspunkter hun sover på osv.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, mælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover ca 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, pastaskruer, ½ hårdkogt æg mv. Kan også få varm mad til frokost. Vand af kop.
Tilbydes evt. en kop mælk og en banan og puttes til middagslur derefter. Sover her måske 1 ½ til max 2 timer.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker, mad hun selv kan spise og også moset mad, som du hjælper hende med. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten, frotteres, nusses osv. og suppleres så med en godnatgrød, så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng, ca 19.30
Flaske og puttes til natten
Som du kan se vil det være meget passende med 2-2 ½ times søvn i løbet af dagen og det er vigtigt at middagsluren stopper før kl 16. Det er vigtigt at hun ikke powernapper efter kl. 16 - heller ikke bare 15 minutter på vej hjem fra institution eller på gulvet hjemme ... :)
Det er vigtigt at I tumler med hende og stimulerer hende rigtig meget, både motorisk og mentalt, så hun er parat til at sove, når I putter hende.
Det er også vigtigt at se på sammensætningen af kosten og sikre hende mad, som fremmer søvn og kvaliteten af søvn. Det vil være godt at give hende det der kaldes tryptofanholdige fødevarer, fordi de hjælper til at der produceres Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. Det er derfor godt med aftensmad som indeholder dette, ligesom en godnatgrød kan være godt at slutte dagen af med.
Og så er det en forudsætning for at kunne falde i søvn og sove godt, at hun er tryg og forbinder det at skulle sove med noget dejligt og rart. Og her er jeg nødt til at sige, at bare det, at hun har fået lov til at græde i 3 dage - også selvom det kun er 3 dage - naturligt kan have givet hende en erfaring med at det er utrygt at sove. Kroppen husker og det kan gøre, at hun lige nu vil ligge og holde øje med om I går om I forlader hende, fordi hun ved at det har I gjort før. Så lige nu kan behovet for at I er der være ekstra stort og det tager tid, at få skabt en ny erfaring.
I kan gøre det, at I giver hende flasken i sengen og ikke først giver hende flaske på skødet for derefter at flytte hende i seng. Det at hele putteritualet foregår i sengen, kan gøre at hun lettere slapper af og forstår at det er i sengen hun skal være, det er i sengen hun skal sove. Hvis putteritualet afbrydes undervejs vil hun naturligt lettere kunne finde på at rejse sig og stritte imod, fordi hun misforstå hvad der sker, hvad det er I vil have.
Og så er det faktisk også sådan, at man nogle gange godt kan være nødt til at gå - men det er her meget vigtigt at man mærker efter, hvad det er for et behov barnet har. Lige nu skal I ikke gå - for det har I forsøgt og det var bestemt ikke hvad hun havde behov for. Men når der er faldet ro på, så kan man nogle gange godt gå ud - hvis hun signalerer behov for underholdning og tror I skal lege. Det at gå ud, sender et klart signal til hende om, at det ikke er tid til sov, men tid til at sove. Herefter kan I så gå ind til hende, sidde hos hende igen, holde hånden på hende osv. og fortælle hende at det er sengetid, at hun skal sove nu, at I er der, passer på hende osv.
Græder hun hvis I går, rejser sig, strækker armene op og signalere "gå ikke fra mig", "tag mig op", så skal man aldrig gå fra hende. Men har hun brug for at tumle lidt rundt, er glad men motorisk urolig og bare gerne vil lege, så kan man godt gå kortvarigt (under hensyntagen til, at hun stadig er så lille, at hun ikke ved, hvor I er når hun ikke kan se jer) :)
Nogle gange vil det også være en rigtig god idé at være i nærheden og lave noget praktisk - det virker ofte bedst ved ældre børn, men I kan forsøge. Det at lave nogle praktiske ting som at lægge tøj sammen eller stryge tøj, gør at hun ser at I ikke laver noget spændende og derfor får fornemmelsen for at hun så ligeså godt kan lægge sig til at sove. I er der, står i samme rum eller lige ved siden af rummet, hvor hun sover, beroliger og betrygger "jeg er lige her, læg dig ned skat" så hun hører og ser at I er der, men så I også holder fast i at hun skal sove nu.
Samtidig har det lille "læg dig ned skat" meget stor betydning - netop det at hun selv er i stand til at lægge sig ned og hjælpes til det ved at I siger det, virker bedre end at I hele tiden lægger hende og hun så rejser sig som en fjeder. men spørgsmålet er om hun selv kan - for hun er jo ikke så gammel og det er også derfor jeg siger, at metoden her ofte er bedre for lidt større børn.
Du skriver at det nogle gange tager 10-20 minutter og hun falder fint i søvn uden problemer - andre gange er hun bare vågen og kan ikke sove før efter 1 ½ time.
I skal forestille jer, at der kører et søvntog og at det drejer sig om at springe på, når det holder ved perron. Hvis man ikke når at springe på søvntoget, når det kommer forbi, så er man nødt til at vente på at næste søvntog kommer og får man heller ikke sprunget på dette, så må man igen vente på det næste. Man kan komme både for sent og for tidligt til et søvntog. Nogle gange kører togene med 20 minutters interval, andre gange er der 40 minutters drift og I skal forsøge at nå toget, når det er der.
Det betyder i praksis, at når I putter jeres datter og hun sover inden for ca 15 minutter, så har I ramt søvntoget. Men når I putter hende og hun tydeligt ikke kan sove, så er det fordi I ikke rammer det rigtige søvntog. Ingen kan sove på kommando hverken børn eller voksne - og det er her, at rytme for dagen, maden, aktiviterne, ritualet osv. spiller ind.
Det vil sige, at hvis I putter jeres datter i seng og hun tydeligt ikke er træt nok til at sove, at I ikke har ramt søvntoget, da det var der, ja så nytter det ikke noget at lade hende blive i sengen i 1-2 timer, så kan I ligeså godt tage hende med ind i stuen igen og så vente på at næste søvntog kommer forbi. Det tager så ofte 20 eller 40 minutter og her må I så prøve at putte hende igen. Det er netop vigtigt ikke at gøre putningen til en kamp! Det er kun frustrerende for jer alle at bruge så lang tid på putningen hver aften og det hun lærer af det er netop at putningen er forbundet med at rejse sig, lave sjov og balladen og netop trække tiden - i stedet for en rytme, hvor hun puttes og sover inden for et kvarter :)
Som I kan se spiller mange ting ind og jeg håber at I hermed er hjulpet videre og kan se, hvad der evt. kan laves om hos jer og hvordan I dermed kan komme videre.
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske