Svar: Mad og mælk - tvillinger på 9 mdr.
11. august 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Martina
Det vil være rigtig godt at bibeholde 2 flasker som nu til børnene er 1 år. Det er vigtigt at de får mindst 400ml mme dagligt, for at deres behov for jern bliver dækket.
Ud over de to flasker kan de nu få mere komælk og komælksprodukter, det vil sige lidt mælk af en kop (sødmælk eller modermælkserstatning) og de kan også begynde at få lidt tykmælk eller lignende som mellemmåltid. Det tæller alt sammen med i mælkeregnskabet og samlet bør de få godt ½ liter mælk i døgnet.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske
Morgen 7: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pasta, stykker af frikadelle, rejer, ½ hårdkogt æg eller lignende, for også ofte stadig grøntsagsmos til frokost og kan også få varm middagsmad her. Vand af kop.
Mælk og evt. lidt banan og puttes til middagslur
Eftermiddag 14: en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Powernapper 14.30-15
Eftermiddag: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt frugtmos vand af kop
Aften 18: Aftensmad med udgangspunkt i jeres mad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad som smager af noget, moset mad og mad i stykker, mad som de selv kan sidde med.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19 som nu
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med dem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske