Svar: En lille lærke
11. august 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Mille
Tak for dine dejlige ord om min bog om søvn - det er rigtig dejligt at høre, at du synes den er bedre end alle de andre du har læst! :) Tak.
Jeg må nok skuffe dig lidt med, at der ikke findes nogen fast løsning på at få Storm til at sove længere - du har jo allerede forsøgt en del og dertil kommer, at han med den alder han har, kan være rigtig svær at ændre søvnrytme på ...
Man har bedst held med at ændre rytme efter 1 års alderen og der er vi jo ikke helt endnu - men det betyder trods alt, at der er håb forude og at det ikke behøver fortsætte til han bliver 3 år ligesom søster ... :)
Ved du hvad der gjorde forskellen for hende, så kan du måske bruge dette i forhold til ham ...? Ellers er det normalt et spørgsmål om at se på hele dagens rytme og lige nu, kan du ikke gøre så meget anderledes. Han har brug for at sove 2 lure dagligt og sover ialt ca 3 timer. Man kan naturligvis godt overveje at skære en time af dagsluren i håb om at han så vil forlænge sin nattesøvn med en time - man kan håbe - men jeg synes faktisk han er for lille til det.
Og så er der jo det ved det, at han jo skal starte i vuggestue og naturligt i den periode vil have brug for at sove lidt mere om dagen. Så selvom du forsøger at afkorte lurerne nu, så vil det ikke være meget bevendt, da han sandsynligvis vil forlænge dem igen, når han begynder i vuggenstuen. Du får altså sandsynligvis ikke meget ud af at ændre noget nu - men må indstille dig på at tiden arbejder for jer.
Måske vil det, at han starter i vuggestuen give en ændring - i hvert fald oplever nogen, at barnet bliver så træt, at det nærmest bare sover - netop på grund af alle de nye indtryk og stimuli Men igen, atter andre oplever at barnet så sover mere uroligt, så I er nødt til at se hvad tiden bringer.
Det er helt rigtigt, at det kan være en god idé at forsøge med en flaske sen aften, for at se om det kan hjælpe ham til at sove lidt videre - hvis han vågner fordi han er sulten kan det nogle gange gøre noget godt. I er nødt til at forsøge det dagligt i en længere perioder, for at se om det har effekt - gerne i 7-10 dage.
Det kan også nogle gange hjælpe at tage ham over i jeres seng og putte ham hos jer, fordi I der kan hjælpe ham til fysisk ro og på den måde lulle ham videre i søvnen. Nogle gange virker det også at han ser at I ligger ned med lukkede øjne og sover - fordi han spejler sig i jer og derfor måske vil lægge sig og lukke sine øjne - og andre gange virker det ikke, fordi han har sovet meget og bare er vågen og frisk og ikke har brug for at sove mere.
Hvis han er en tidlig starter, så kan I forældre måske skiftes til at stå op, så det ikke er den samme der er på hver morgen ... :)
Håber du kan bruge dette videre, selvom der ikke er nogen fast løsning for jer lige nu :) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske