Brev:
En lille lærke
11. august 2011
Alder:
9 mdr.
En lille lærke
Kære Helen
Jeg vil starte med sprøgsmålet. Hvordan får jeg min lille Storm til at sove længere end til kl 05.00?
Storm er 9 1/2 måned og har en storesøster på 4 år som indtil hun var ca 3 år stod op kl 05.00. Det holder den lille familie ikke til en gang til :)
Jeg har læst meget om søvn bla godnat og sov godt, samt en bog af en engelsk sundhedsplejeske som hedder gina ford. Din bog er klart den bedste og det som stemmer bedst overens med min måde at være mor på.
Jeg har forsøgt at give Storm nogle gode søvnassociationer samtidig med at han føler sig tryg og elsket.
Hans dag ser således ud.
vågner 05.00/ 05.30
07.00 morgenmad.
9.00 mellemmåltid, yougurt, frugt eller brød.
9.30 formiddagslur sover gerne 1 1/2 Det er ofte svært at holde ham vågen til kl 9.30
11.00 frokost
14.00 flaske sover herefter 1 til 1 1/2 time
15.30-1600 mellemmåltid
17.30 aftensmad
19.45 vælling
20.00 sove
Storm er god til at falde i søvn i sin egen seng, synger og aer ham og så sover han fint. Han sover gerne igennem til 05.00 uden at vågne, hvilket jeg synes er flot. Problemet er at han er frisk kl 05.00 men hurtigt bliver træt og ked og gerne vil putte igen allerede en time til halvanden efter at han er stået op. Ydermere vækker han stakkels storesøster, som har behov for sove længere end til kl 05.00.
Vi har forsøgt at give ham endnu en flaske kl 24.00 og eller kl 05.00 men intet hjælper. Jeg ammede ham indtil han var ca 8 mdr, men måtte stoppe pga gentagne brystbetændelser.
Det skal nævnes at Storm motorisk er meget aktiv kravlede som 5 mdr og kan nu stå uden støtte og tage få skridt.
Hvis han så bare var glad når han vågnede ville det hele måske ikke være så hårdt. Jeg har forsøgt alt. Han sover i et værelse med mørklægningsgardin. Jeg taler ikke til ham kl 05.00 natten, nusser og aer og siger schh med intet hjælper Storm vil helst stå og snakke...
Skal jeg evt afkorte morgenluren? Det er meget svært at holde ham vågen til kl 09.30
Om 3 uger skal han starte i vuggestue og jeg vil selvfølgelig være ked af, hvis han allerede er meget træt inden han er kommet derhen. '
Håber du kan hjælpe. Tak for de mange gode breve, som jeg ofte har læst.
Hilsen Mille