Svar: Søvn i dagtimerne er blevet et problem
11. august 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Katja
Det lyder som om at din datter har brug for hjælp til at samle sig rent fysisk. Du beskriver at hun sover godt hos dig, omsluttet af dine arme, men når du putter hende i liften, så har hun svært ved at sove, spjætter med armene og har svært ved at finde ro.
Det er helt normalt for så lille et barn - hun her en velfungerende moro-refleks. Det er hendes faldrefleks og den går igang, lige der hvor hun er ved at falde i søvn. Det kender du også fra dig selv, du lægger dig til at sove og pludselig giver kroppen et kæmpe spjæt, som om du falder. Når det sker for dig, så registrerer du det men falder hurtigt tilbage/videre i søvnen, når det sker for små børn så flagrer hele kroppen og de bliver urolige, kede af det og har svært ved at sove videre (selvom de tydeligt har behov).
Det hjælper ofte her at svøbe barnet, så barnets bevægelser ikke bliver så voldsomme. Et svøb kan hjælpe barnet med rent fysisk at holde sammen på sig selv og dermed bevare roen og komme videre i søvnen. Det er altid svært at svøbe børn om sommeren, hvor det jo naturligt er mere varmt ... men du kan godt forsøge og lige i øjeblikket, kan vi jo ikke klage over for meget sol og varme ... :)
Du kan svøbe hende i et bomuldstæppe, så hendes arme holdes ind til kroppen eller du kan putte hende i en sovepose - en babysovepose, som vil kunne berolige hende lidt og netop give fysisk ro ... Det kunne være en voksipose, en duniduo, drømmepose og hvad de nu hedder alle sammen (priserne varierer meget) og så kan du forsøge at blive siddende hos hende, så du er klar til at berolige hende, når hun efter ca ½ time begynder at vise tegn på at ville vågne op. Du kan godt ved at være der, nå at hjælpe hende videre i søvnen, netop med beroligende hænder og kærtegn, så hun mærker at du er der og at hun ikke er ladt alene.
Du kan også putte liften i barnevognen og trille hende en tur dagligt, det at holde hende kørende, når hun spjætter, gør at I får passeret det tidspunkt, hvor hun har tendens til at vågne op og hun kan derved lære at sove videre :)
I takt med at hun bliver ældre, bliver hende søvn også anderledes, hendes mororefleks forsvinder, hun begynder at kunne skifte stilling under søvn, trille om på siden osv. og det vil alt sammen hjælpe hende til en anderledes og forhåbentlig bedre søvn på sigt :)
I 3-4 måneders alderen kan man arbejde på lidt mere rytme, men lige nu skal hun have lov til at sove lidt fleksibelt - selvom du naturligvis skal prøve at hjælpe hende til at sove mere end ½ time af gangen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og læs gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove" netop om små børns søvn, hvad man kan forvente hvornår og hvordan man hjælper dem videre - alt efter hvad alder og hvad problemstilling de har :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske