Svar: Mad og urolig putning
10. august 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Ann
Det er helt normalt at børn i jeres datters alder lukker munden, når du nærmer dig med skeen eller prøver at give hende små hapsere. Det er ofte ikke fordi jeres datter er blevet kræsen, men handler mere om, at hun gerne vil spise selv. Det er altså ofte et udtryk for at ville selv, et udtryk for selvstændighed.
Det er vigtigt at bibeholde hendes naturlige lyst til at putte i munden og udnytte dette og derfor er det super godt, at du bliver ved med at tilbyde hende mad i hånden, som hun kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Også selvom der ikke glider så meget ned altid. Jo mere forskelligt du kan give hende, jo bedre er det. Jo mere nyt og varieret dag for dag, jo mere forebygger du kræsenhed fremover og jo mere motiverer du hende også til at smage og prøve.
Det kan nogle gange hjælpe at lade hende forsøge sig med en gaffel. Her i starten skal du hjælpe hende med at få maden på gaflen og de første par gange vil hun pille maden af gaflen og tage den med fingrene, men det er okay. Gaflen kan godt introduceres lidt - så kan hun skifte mellem at spise med fingrene og prøve med gaffel og du kan stadig supplere med lidt på en ske, når du kan få lov :)
Det vil være rigtig godt, hvis I kan få hende til at spise mad, der tager udgangpunkt i jeres mad - giver hende helt almindelige børnevenlige retter. Hun skal kunne fornemme at der er det samme på hendes tallerken som på jeres. Det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller - kød eller fiskedeller, laks fra ovnen, lasagne, fiskefilet, farsbrød eller lignende. Du kan mose kartofler med sovs og made hende med dette, men frikadellestykkerne kan hun selv spise.
Sæt en tallerken foran hende og lad hende gå igang. Med den alder hun har nu, må du tilbyde hende næsten alt og det er vigtigt at du giver hende ro til at spise. Så prøv, at give hende lidt mad i stykker, lad hende spise selv og hold fokus lidt væk fra hende og hendes indtag af mad. Det er vigtigt med madro.
Og så er det ganske udmærket i denne alder at supplere med en godnatgrød inden sengetid, så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos, rester fra aftensmaden, kogte stykker pasta, små stykker frikadelle eller lignende. Vand af kop. Må også meget gerne få varm mad til frokost.
Mælk og evt. en banan af kop og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør og ost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs af forskellige slags helt almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.
Godnatgrød som del at putteritualet ca kl. 19.30 og puttes derefter til natten med en amning
Sen aften og tidlig morgen: Ammes som nu
At hun mosler rundt i sengen, skyldes hendes alder og udvikling. Hun er motorisk rigtig godt igang og øver sig i at krybe og at kravle - både når hun er vågen, men også når hun sover. Det er svært for hende at finde fysisk ro og hun må gerne ligge og tumle rundt, til hun finder en stilling der er rar for hende at sove i. Hvis hun falder i søvn på maven er det helt okay - det må hun gerne med den alder hun har, I kan evt. vende hende om på ryggen inde I selv går i seng :)
Håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske