Svar: Ingen interesse for at smide bleen
10. august 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære forældre
Det er rigtig fint at jeres dreng kan holde sig 3-4 timer i træk. Det er første tegn på at han rent fysiologisk er ved at være parat. Det er også rigtig fint, at I kan fornemmer at han går afsides og laver i bleen - det viser jo, at han er ved at være bevidst om hvad der sker, og at han godt ved, at det normalt er noget, vi andre går afsides for ... det er altså også et godt tegn på, at han stille og roligt bliver mere og mere parat.
Jeg synes ikke der sker noget ved, at I taler med ham om, at han nu er ved at være så stor, at han skal tisse på toilet eller potte. Prøv at tale med ham om, hvad han helst selv vil - toilet eller potte - og tag ham med ud på indkøb og køb så et toiletsæde, så han kan sidde på jeres toilet (og en lille skammel, så han kan nå jorden) eller en potte som han synes er særligt sjov og fin. Nogle vil helst toilettet ligesom de voksne, andre synes potten er sjovere. Der er jo potter formet som dyr, potter i flotte farver, potter der spiller en melodi, når der er gevinst :)
Når I så har indkøbt de ting, så vil det være rigtig godt at lave en aftale med ham om, at han i første omgang prøver at sætte sig på toilettet 1-2 gange dagligt. F.eks. om aftenen, når han alligevel har tøjet af og inden han skal i bad eller om morgenen når han står op og skal have sin morgenble af.
Tal med ham om, hvorvidt han gerne vil have at I er hos ham imens - og f.eks. læser en pixibog eller lignende, imens han prøver. I kan have en lille kurv med små bøger stående på toilettet til formålet. Eller om han hellere vil være lidt for sig selv - hvis han er meget blufærdig, vil det måske være sådan, han synes det er bedst.
Han skal stadig have ble på og I skal ikke skælde ud, hvis der ikke er kommet noget i potten eller toilettet eller hvis bleen er våd eller beskidt. Ros ham for at forsøge og "så kommer der måske noget næste gang" eller "så var det jo godt du have bleen på" eller lignende. Det er vigtigt at han ikke føler sig forkert.
I takt med at han får små succesoplevelser på denne måde så øger I antallet af toilettider i løbet af dagen, så han også lige prøver inden han skal ud at lege, inden I kører op for at handle osv. Så det stille og roligt bliver noget helt naturligt i løbet af dagen.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske