Svar: Mælk - 9 mdr.
1. august 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Tilde
Det vil være rigtig fint at bibeholde de to flasker med modermælkserstatning til din dreng er 1 år. Hvis han får mindst 400ml mme dagligt, vil hans behov for jern være dækket ind og du behøver ikke give ham jerntilskud. Samtidig får han også kalk :)
Han har brug for at få ca 500ml mælk i døgnet og kan i princippet derfor godt få dette via de to flasker og behøver således ikke sødmælk derudover. Faktisk er det sådan, at anbefalingerne omkring sødmælk gælder i Danmark, men ikke i de fleste andre lande. Mange steder anbefaler man først komælk, når barnet er 1 år.
Når vi i DK siger at børn fra 9 måneders alderen kan få større mængder komælk, så er det fordi vi her prioriterer at børn så vidt muligt får familiemad - altså at familien spiser det samme og at børn ikke får "specielle babyretter".
Du kan bruge sødmælk i grød og mos, du kan også give ham lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende, han kan få sovs, sødmælk af kop osv. Men det er ikke noget han skal have.
Jeg tænker, at hvis du bibeholder to flasker mme dagligt til han er 1 år, så han får de 400ml mme som er vigtige for at hans jernbehov dækkes, så kan du derudover bruge lidt sødmælk i maden, give ham tykmælk eller lignende - som det nu passer ind i hverdagen. På den måde sikrer du ham en fin variation af fødevarer i løbet af dagen og han kommer naturligt igang med mere og mere rigtig mad.
Når han bliver 1 år, vil det være rigtig fint at erstatte flasken inden middagsluren med en kop mælk i stedet og stille og roligt kan mælken helt undværes. Flasken inden putning om aftenen kan så forsvinde i løbet af 1-2 måneder, som han er parat til - også her kan erstattes med lidt mælk af en kop og ellers indføres nyt putteritual med godtnatlæsning eller lignende.
Som udgangspunkt gives modermælkserstatning i flaske og der bruges ikke sødmælk. Skal han have sødmælk, kan han få det af en kop :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske