Brev:
Aftenputteproblem
28. juli 2011
Alder:
10 mdr.
Aftenputteproblem
Hej Helen
Jeg har en dejlig datter på knap 11 mdr. Hun sover fint om dagen og er nem at putte i sin barnevogn (hun tager gerne to lure á 1,5 time (vi vækker hende senest 16 for at hun er klar til putning kl. 20)).
I gennem de seneste måneder er det gået meget op og ned, når hun skal puttes om aftenen. Ritualet er nu således: Hun får læst bog på sofaen og falder til ro, bliver ammet. Så bæres hun ind i seng, hvor jeg synger for hende. Sidste uge var hun super nem at putte. Jeg nåede knap nok at synge godnatsangen færdig. I weekenden var vi til fest, så der blev hun puttet i barnevogn.
Aftenen efter blev vi enige om, at far skulle prøve at putte (det har han ikke rigtig haft held med indtil videre, og nu gik det jo så godt), men det gik ikke. Hun rejste sig op i sengen med det samme, og ville ikke sove. Hun skreg, når vi lagde hende ned i sengen. Det endte med at hun fik en tur i bilen, hvor hun faldt i søvn, og så kunne vi bære hende ind i seng.
Aftenen efter rejste hun sig også op i sengen - jeg gik ud af værelset og vi kunne høre hun hyggede sig ved at gå lidt rundt i sengen. Så lød hun lidt ked, og jeg gik ind og lagde hende ned, sang godnatsang og hun faldt i søvn. Så tænkte jeg, fint så er det sådan vi gøre fra nu af. Men nej.
De sidste aftner har hun vendt sig om i sengen og rejst sig med det samme, men hun skriger hvis jeg går ud af rummet. Hvis jeg bliver derinde bliver hun også irriteret, selvom hun står op i sengen. Lægger jeg hende ned bliver hun for alvor gal og det går over i, at hun bliver ked af det. Hun vil ikke ligge ned og falde i søvn i sin seng! Så det er endt med bilture de sidste aftner, men det er jo ikke en holdbar løsning! Men vi har ikke vidst, hvad vi ellers skulle gøre. Vi er løbet tør for ideer.
Hvis jeg tager hende op, når hun skriger, falder hun til ro, men så snart jeg bare antyder at lægge hende i sengen igen, så skriger hun. Det er meget frustrerende for os, ikke at have lidt tid for os selv om aftenen længere, men at vi begge er helt færdige, når hun endelig sover. Det tager også meget af min energi om dagen, fordi jeg spekulerer på, hvordan det mon skal gå om aftenen. Selvom hun først falder i søvn ved 21 tiden vågner hun stadig omkring kl. 6-6.30, så det er jo alt for lidt søvn, og hun bliver da også meget hurtig træt om formiddagen og har ikke altid det samme gode humør om morgenen.
Det, der også frustrerer mig meget, er at det kan skifte fra den ene dag til anden, om hun vil puttes i sengen eller ej. Nogen mener hun prøver os af - hvad tænker du?
Hilsen