Svar: Ernæring - 8 mdr.
28. juli 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Marianne
De fleste børn vil i 10 måneders alderen kunne nøjes med kun to flasker i døgnet. Dette svarer til 400ml mme, som er nok til at sikre barnets jernbehov indtil 12 måneders alderen.
Nogle børn vil godt kunne trives med at de to flasker ligger sådan, at den ene ligger inden middagslur og den anden inden putning om aftenen. Herefter sover barnet til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Hos de fleste børn, vil det dog ofte være sådan, at det er flasken inden middagsluren der fjernes først og barnet får så en flaske aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Mange børn vil altså i 10 måneders alderen trives med at få flaske f.eks. kl. 20 og kl. 23-24 (eller 01 som hos jer) eller kl. 20 og kl. 04/05 ...
Hvordan jeres dreng vil trives bedst, afhænger lidt af hvor meget han drikker af sine flasker. Hvis han ikke drikker særlig meget kl. 01, så kan det godt være en mulighed, at forsøge at trappe denne ud, så han der får mindre og mindre. Og dermed arbejde på, at han så får flasken inden middagslur og inden putning om aftenen, men i løbet af natten lærer at sove uden. Vågner han så og er lidt tørstig, kan han evt. få lidt vand af en kop ...
Hvis han ikke drikker særlig meget flaske inden middagslur, så kan det være en god idé at fjerne denne. Gerne erstatte med lidt mælk af en kop og evt. lidt banan og så putte ham som han plejer, for på den måde at komme væk fra flasken om dagen.
Hvis det irriterer jer, at han skal have flaske kl 01, fordi I der sover rigtig godt selv, så kan I forsøge at give ham en flaske sen aften inden I selv går i seng. Mange børn kan drikke af flaske i søvne og vil derfor tage imod flasken, hvis I giver ham den kl. 23 og vil derefter så sove videre. Det kan derfor nogle gange være en løsning, at give flasken sen aften til ham imens han sover og I slipper for at blive vækket, når I lige er faldet i søvn. Men andre gange, fungerer det ikke og så er man nødt til at lade barnet melde sig, når behovet er der.
Så længe han ikke er mere end 8-9 måneder gammel har han brug for 3 flasker i døgnet, svarende til ca 600ml mme og det er vigtigt at I lader ham få dette. Det handler både om at sikre ham mælk nok, men også om at han skal have væske nok :)
- Og tak, jeg har haft en rigtig dejlig ferie sammen med min mand og vores piger :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske