Svar: Falder selv i søvn
27. juli 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Gustavs glade mor
Hvor dejligt at høre, at putningen af Gustav er gået så fint, stille og roligt. Jeg har valgt at lægge dit brev på siden, fordi jeg tænker, at det vil være dejligt for andre at læse, at det godt kan lade sig gøre, at få børn til at sove på en tryg og god måde ... :)
Naturligvis vil der altid være perioder, hvor barnet sover dårligere, mere uroligt, kan være grædende, klyngene og tydeligt have ekstra behov for sine forældre. Men der bør også være perioder, hvor tingene bare kører og hvor det går rigtig godt og hvor man næsten ønsker at 'tiden bare kunne stå stille' :)
Med hensyn til ammestop, så kan man godt stoppe, når barnet er 10 måneder gammelt, men det kræver at barnet så kan drikke mælk af en kop og får mælk via maden. I 10-12 måneders alderen vil de fleste børn trives med 2 amninger (eller 2 flasker) i døgnet, og vil derudover få lidt tykmælk, sovs, ost og lignende. Deres mælkebehov er ca 500ml mælk dagligt, og det hele tæller her med (mm, mme, vælling, sødmælk, sovs osv.).
Hvis man stopper med at amme og ikke giver flaske, skal man derfor sikre sig at barnet får mælkebehovet dækket på anden vis.
Hvis barnet søger brystet meget, så skal man naturligvis sikre sig at det ikke sker, fordi barnet har brug for væske. Det er vigtigt at barnet drikker nok og får vand nok i løbet af dagen og aftenen. Væskebehovet er stort, de fleste børn vil i din drengs alder have brug for mere end 1 liter væske i døgnet. Vejer han f.eks. 9 kg, vil hans udregnede væskebehov ligge mellem 1000-1350ml væske, hvoraf de 500 så skal være mælk og resten være vand ... Det er rigtig meget.
Nogle børn er super gode til at drikke vand og behøver derfor ikke bryst, andre børn sikrer deres behov for væske netop via brystet ...
Hvis han får mad, mælk og væske nok dagen igennem og du er sikker på at han ikke derfor søger brystet om natten, så kan det naturligvis også skyldes tryghed. Det er her vigtigt at du giver ham nærhed, fysisk kontakt, kærtegn osv. Præcis som du beskriver, så han stadig mærker at du er der for ham, - men uden at du behøver amme ham. Han kan få masser af omsorg og nærhed, uden at han behøver få brystet.
Det kan være en god idé at trappe langsomt ud af amningen, så han får mindre og mindre. Det vil sige at du lægger ham til som du plejer, men afkorter amningen mere og mere (f.eks. om natten). Samtidig skal du så kærtegne ham, berolige ham på anden måde og stille og roligt få netop disse kærtegn til at fylde mere og mere og brystet til at fylde mindre. Så han på sigt vil kunne finde roen og komme videre i søvnen netop med din nærhed og dine kærtegn, men uden at behøve brystet.
Jeg håber du kan bruge disse tanker om ammestop lidt mere og hermed er hjulpet videre på vej :) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske