Svar: Svær at putte og sover uroligt - 7 mdr.
27. juli 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at du har fået lyst til selv at skrive :)
Der er hos jer flere ting der spiller ind og noget kan I forsøge at ændre på, andet er som de er ... Jeg skal forsøge at forklare jer mine tanker :)
Der er ingen tvivl om at jeres datters motoriske udvikling spiller ind. Hun er rigtig godt igang motorisk, bruger sig selv rigtig meget fysisk, - hun er her lidt forud for sin tid og reagerer meget, som børn ofte først gør i 8-9 måneders alderen. Det er helt naturligt og helt okay, men det betyder, at I naturligt oplever en uro, som de fleste først oplever, når barnet er lidt ældre.
Det at jeres datter også mentalt er så meget på som hun er, observerer, undersøger, afprøver betyder naturligt at hun også vil have mere drømmeaktivitet og derfor kan sove mere uroligt om natten. Det hun oplever om dagen, skal naturligt bearbejdes, når hun sover. Men det betyder også, at hun naturligt vil have svært ved at falde i søvn og overgive sig til natten, det er svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne og hun har brug for hjælp til at koble fra.
Der er således ikke noget i vejen med jeres datter, hun er igang med en rigtig god og fin udvikling, men det at hun udvikler sig både mentalt og fysisk rigtig meget, gør naturligt at det at skulle sove ikke er helt uden udfordringer :)
Det er derfor helt okay, at I om aftenen, skal hjælpe hende med at koble fra og finde fysisk ro. Nogle gange skal sidde med hende eller sidde hos hende, andre gange skal lade hende tumle lidt rundt i sengen for sig selv, hvorefter I så kan berolige og betrygge og hjælpe til ro med jeres hænder.
Da I gerne vil gå over til flaske, kan det ofte være en god idé at give flasken i sengen, så hun ikke skal flyttes i forbindelse med at skulle sove, men bare kan falde i søvn der hvor hun er faldet til ro - i sengen. I bør elevere hendes hovedgærde ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes op (hun er for lille til hovedpude og bør ikke ligge fladt, når hun drikker af en flaske - for at forebygge mellemørebetændelse).
Det er her vigtigt at flasken fjernes inden hun falder helt i søvn, så hun kikker på jer, smiler, triller om på siden (eller maven :)) og sover.
Tandfrembrud kan godt give problemer, især hvis der er flere tænder på vej samtidig. Det plejer dog især at være slemt lige i de dage op til og hvor tænderne bryder frem, derefter er der lidt ro på igen :)
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud og det lyder som om at hun er kommet godt igang med skemaden. Det er rigtig godt, at I arbejder på en nogenlunde fast rytme for mad, søvn og aktiviteter i løbet af dagen :)
Det fremgår dog af jeres plan, at hun ofte sover 3 lure dagligt og det kunne godt hjælpe jer, at forsøge at ændre lidt på dette. Det er nemlig sådan, at den søvn der ligger efter kl. 16 (3. lur) naturligt vil 'æde' af nattesøvnen og det sker ofte ved at barnet enten går sent i seng, står meget tidligt op eller har en vågenperiode midt om natten ... Den powernap jeres datter tager kl. 16.30 kan altså godt spille ind på hendes evne til at overgive sig til søvnen om aften og kan også påvirke hendes nattesøvn negativt ...
I kan derfor prøve om hun kan nøjes med to lure dagligt - evt. sove middagslure ½ time senere end nu, så eftermiddagen ikke bliver helt så lang. Måske har hun brug for 3 lure stadigvæk, og så skal hun naturligvis have lov at have det, men det kan spille ind og være et forsøg værd, at arbejde på 2 lure fremover.
Med hensyn til at overgå til flaske, så vil dette ske bedst ved at du erstatter en amning af gangen med flaske. Det vil hos jer, sandsynligvis være amningen tidlig morgen der forsvinder sidst, fordi det naturligt vil være hårdt at skulle stå op og lave flaske der - det er lettere her at tage hende over og lægge hende til.
Hun har brug for 4 amninger/flasker i døgnet og de vil ofte ligge mest hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at amningen formiddag og eftermiddag forsvinder og ikke erstattes af flaske.
Det vil være godt, hvis du over flere dage trapper lidt ud af amningen, så din krop kan følge med og du ikke får en brystbetændelse, men også så din datter vænner sig til modermælkserstatningen og ikke får større problemer med hård mave ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre (fremover kan skiftes til flaske her, men indtil videre amning)
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (tilskud af jern, sålænge hun ikke får min 400ml mme dagligt), frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10 og må her gerne sove 1 times tid. Skal ikke ammes eller have flaske først.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes/Flaske (flasken erstatter på sigt amningen helt) og puttes til middagslur 13-13.30, sover her gerne et par timer.
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Amning og powernap forsøges sprunget over. I en overgang kan du fint amme her - men stille og roligt forsvinder den helt og der gives heller ikke flaske.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad - ris med sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Der suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop.
Bades, nattøj osv. - gøres klar til natten.
Ammes og overgår stille og roligt til flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som nu
Det vil være godt at fjerne amningen om formiddagen og i stedet her erstatte med et frugtmåltid og vand af kop. Næste amning der forsvinder er så amningen om eftermiddagen.
Amningen om aftenen kan erstattes af en flaske og det samme kan amningen tidlig morgen - du må gå stille og roligt frem og mærke efter, hvad din krop også er parat til.
Flaske sen aften og inden middagslur bibeholdes :)
Jeg håber mine tanker og ovenstående plan, giver jer lidt ro og også lidt at arbejde videre med, - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske