Svar: Lidt af hvert om kost og amning nu efter 1 år
27. juli 2011
Alder:
12 mdr.
Kære forældre
Stort tillykke med 1 års fødselsdagen :) Håber I havde en dejlig dag! :)
Tak for alle dine spørgsmål, jeg vil forsøge at svare på dem i den rækkefølge de stilles :)
Det anbefales at fortsætte med D-vitamin til barnet er 2 år. Men jerntilskuddet kan stoppes, når flasken eller pulveret er opbrugt. Det vil sige, at hvis du stadig har jerntilskud tilbage, så giver du hende, så resten bliver brugt. Men du skal ikke gå ud og købe mere nu.
Jeres datter må gerne få alle slags grøntsager, honning i små mængder, grovere brød, rovfisk i små mængder osv. Der skal ikke tages helt samme hensyn efter et års alderen, som før barnet fylder et år. Stadig gælder dog, at maden naturligt skal serveres, så hun kan kapere det og hun skal ikke pludselig have store mængder at et eller andet, bare fordi hun er fyldt et år :)
De fleste børn vil først omkring 1½ år alderen kunne tygge brød med hele kerner. I må gerne prøve at give hende noget af jeres brød, hvis I spiser groft brød, men det skal stadig være varieret med lidt blødere og lysere typer. Man kan sagtens købe brød med højt fiberindhold og som ikke indeholder hele kerner og det er bedst for hende, at få dette. Hvis hun får for mange hele kerner, vil de komme igennem systemet uden at blive bearbejdet og uden at hun optager næringen fra dem og hun vil få løs mave.
Hun må ikke få hele nødder, peanuts osv. Men hun må gerne få knuste nødder der indgår i bagværk, mysli osv. Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn under 1½ år ikke får hele nødder, men pas på - helt op til 3 års alderen eller ældre, kan børn få peanuts galt i halsen og det kan være farligt!
Hun må gerne i løbet af de næste måneder begynde at få grøntsager der ikke er kogt eller bagt i ovnen og kan godt begynde at få lidt fint revet råkost - f.eks. fint revet gulerod. Men stadig er det vigtigt at hun får kogte eller bagte grøntsager, netop for at kunne optage næringen fra dem.
Salt skal hun stadig ikke have for meget af, men må gerne få lidt salt som naturligt indgår i madlavningen. Vi har generelt tendens til at spise for salt i DK og der er ingen grund til at vænne hende til en meget salt smag.
Børn under 3 år bør højst få 25 gram rovfisk om ugen. Det skyldes at rovfisk kan have et højt indhold af kviksølv. Rovfisk er rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun (bøffer - ikke tun på dåse) og det er således ikke de fisk vi normalt spiser mest af i DK.
Du må bibeholde den ene amning dagligt, så længe både du og din datter har det godt med det. Netop når jeres datter ikke tåler mælk, er det meget fint, at du ammer og sikrer hende lidt kalk den vej igennem :)
Din datter vil sandsynligvis ikke selv vælge brystet fra, det er en beslutning du skal tage, men om det er nu eller om det er når hun er 1½ år, eller 2 år - det bestemmer du. Den beslutning skal du tage efter, hvordan I begge trives med det.
Det er korrekt, at hun som udgangspunkt bør få børstet tænder efter at hun er ammet og det samme gælder ,hvis hun får mme. Det skyldes mælkesukkeret, som kan være skadeligt for tænderne. Nogle gange kan det lade sig gøre at amme og så børste tænder, putte med sang og godnathistorie, klud og kærtegn - andre gange er man nødt til at amme efter tandbørstningen og det går nok også endda. De børnetandlæger jeg har talt med siger, at det vigtigste er at tænderne bliver børstet to gange dagligt og på den måde holdt rene. De siger også at mælkesukkeret ikke så let ødelægger tænderne, hvis tænderne er børstet først - men at det bedste naturligvis er at børste efter at barnet har drukket mælk og spist.
Med hensyn til at dække væskebehovet via amning, så vil din datter normalt regulere sit behov for væske, når amningen stopper, ved naturligt at søge kop eller glas mere. Men du har naturligvis ret i at hun hos dig, kan få en forholdsvis stor mængde på en gang og at hun ikke vil kunne drikke samme mængde af en kop eller et glas. Det skal hun i stedet gøre over hele dagen igennem.
Hun har brug for mellem 350-500ml mælk dagligt, for at være dækket ind med kalk. Og hvis hun slet ikke tåler nogle former for surmælksprodukter, spiser sovs eller andet, så skal dette behov dækkes af Nutramigen eller modermælk. Hvis du ikke kan få en sådan mængde i hende, så bør du tale med jeres læge om, hvorvidt hun bør få et dagligt tilskud af kalk.
Det anbefales ikke at indtage alkohol, når man ammer. Men du har dog ret i, at når du kun ammer en gang dagligt, så vil din datter ikke få alkohol via mælken - hvis du altså ammer før du drikker alkohol.
Førhen sagde man at alkoholen blev tilbage i brystet og dermed blev overført til barnet, sådan er det ikke. Det ved vi i dag. Når man som mor drikker alkohol, så vil der være samme mængde alkohol i mælken som i mors blodbane. Men når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også.
Så du kan altså godt amme din datter, putte hende til natten og så sætte dig sammen med din mand og drikke et glas vin - og så vil det være ude af kroppen igen efter nogle timer. Hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas vin er jo svært at vide præcist, men ofte vil der gå et par timer, når der er tale om et enkelt glas :) Udregninger siger at en kvinde der vejer 65 kg. vil forbrændet et enkelt glas vin på 2 timer og 15 minutter. Vejer man mere eller mindre, eller indtager man mere eller mindre, vil tallene naturligt se anderledes ud :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske