Svar: Ønsker at stoppe med amning
3. juli 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Nina Møller
Da du har haft brystbetændelse før er du højstsandsynligt disponeret for dette og jeg vil derfor foreslå dig at du trapper ganske roligt ned.
Hos nogle forsvinder mælken helt uden problemer, mens det for andre er nødvendigt at barnet lige tømmer brystet et par gange før det er slut.
Du skriver ikke hvor mange gange du ammer i løbet af dagen i forhold til at give flaske og det er selvfølgeligt afhængigt af dette, hvordan du kan trappe ned.
Hvis du f.eks ammer tre gange om dagen, så vil jeg foreslå dig at du går ned til to gange og kører med dette i et par dage, herefter går du ned til en enkelt gang.
Hvis du f.eks ammer om morgenen, hvor du har meget mælk, så vil jeg foreslå dig at du først til sidst slutter amningen her.
Hvis kroppen mærker at der ikke længere er efterspørgsel, så vil produktionen automatisk blive sat ned.
Brug en tætsiddende BH, og undgå at få kulde på dine fødder. Undgå træk på benene, hvis I griller ude om aftenen. Hvis du på nogen måde bliver utilpas og får feber, så må du få hende til at sutte, så brystet kan blive tømt.
Mærk efter hvordan brystet føles. Hvis det er blødt og der ikke er fyldte mælkekirtler, så lad det være ved det. Men hvis du kan mærke mælken spænder, så må hun sutte eller du må malke ud. Dog stadig med nedsatte intervaller.
God fornøjelse
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske