Svar: Natte-amning hver anden time
3. juli 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Kamilla
Sålænge din datter er under 6 mdr. vil det være hensigtsmæssigt, at du ammer hende om natten.
Det er sådan, at man om natten producerer mere prolactin, som er det hormon der "sætter skub" i mælkeproduktionen.
Jo yngre barnet er, jo højere er sandsynligheden for at barnet indtager den samme mængde mad om dagen som om natten. Du må derfor forvente, at din datter vil være sulten om natten.
Det betyder dog ikke, at du skal amme hver anden time natten igennem med den alder din datter har.
Jeg vil foreslå dig at du sørger for, at hun får rigeligt med mad i løbet af dagen. Når du ammer skal du desuden bruge følgende princip:
Først ligger ud hende til den ene side og lader hende "tømme" den. Det er vigtigt, at hun får den sidste del af mælken med, da den mætter hende mere, end den del, der ligger først for, når hun sutter.
Derefter lader du hende bøvse af, snakke, skifter hende. Og så tilbyder du hende toppen af den anden side. Nogle gange vil hun kun sutte kortvarigt og kun tage toppen, andre gange vil hun måske spise lidt mere.
Næste gang du ligger hende til, så starter du på den side, hvor hun tog toppen sidst.
Hvis hun spiser godt om dagen, så ville jeg amme hende om aftenen, som du gør kl 19-20 og putte hende.
Børn har en utrolig evne til at kunne spise i søvne. Jeg vil derfor foreslå dig, at du ammer hende når du går i seng. Prøv at tage hende op og læg hende til, eller læg dig med hende og lad hende spise liggende, så hun får endnu et ordentligt måltid og ikke bare en tår.
Hvis hun så vågner efter et par timer, så prøv at give hende sutten, hvis hun bruger sådan en, eller prøv at vende hende om på siden og putte hende igen.
Hvis hun vågner hen af morgenstunden kl 4-5, så har hun behov for mad igen.
Undgå lys og uro om natten.
Små børn sover meget uroligt og det er ikke alle lyde der skal reageres på. Det er ikke alle lyde der er sult.
Brug forskellige ammestillinger, derved stimulerer hun brystet på forskellig vis. Sørg også selv for at få rigeligt med væske og mad i løbet af dagen. Du skal også have hvile.
Hvis du har brug for mere vejledning kan du se på ammevejleder.dk, hvor jeg kører ud som privatpraktiserende.
Håber ovenstående kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske