Svar: Forhud og hygiejne
14. juli 2004
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære M.S.
Hos det lille barn vil det som regel ikke være muligt at trække forhuden tilbage, hvilket man heller ikke skal gøre. Men i treårs alderen vil ca halvdelen af drenges forhud være mere løs og vil uden problemer kunne trækkes tilbage. Generelt forventes en dreng dog først at kunne trække forhuden tilbage, når han er fyldt seks år.
Hvis forhuden hos et barn ikke kan trækkes tilbage uden besvær, bør man undlade at gøre forsøg herpå, da man risikerer, at der kommer små rifter i forhuden, som kan føre til dannelse af arvæv og en reel forhudsforsnævring (phimosis).
Hos en dreng som du har, vil det umiddelbart være en god idé at du er ekstra opmærksom på at han bliver vasket ved penis. Bare med lunkent vand. Simpelthen for at der ikke skal samle sig noget, som kan give ham betændelse.
Det er vigtigt altid at tage det som noget helt naturligt. Lad ham generelt vaske sig selv og hjælp ham så der hvor det kniber.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske