Svar: Problemer med grød - 5 mdr.
9. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
De lyder meget fint at holde lidt igen med skemaden og ikke give mere end ca ½ dl. to gange dagligt. Det er vigtigt ikke at presse din søn unødigt, men holde fast i at han fortsat skal synes det er dejligt at spise og forbinder det med noget rart og godt :)
Hvis han går helt i baglås, så vil det være fint at holde et par dages pause og så starte op igen. Men ellers kan det også handle om, at han har brug for lidt nye smagsvariationer.
Du må gerne bruge lidt frugtmos som topping på hans grød, så du variere smagen yderligere. Du kan lave mos af forskellige frugter og bær, du kan også købe frugt og bærmos på glas og bruge det, for at variere. En risgrød smager og ser vidt forskellig ud alt efter om du bruger sveskemos, jordbærmos eller abrikosmos på toppen :)
Varier også grødtyperne, - han må få risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød og quinoagrød :)
Og start så også med grøntsagsmos. Hvis han bliver kvalm af kartoffelmos så prøv at undvære kartofler i starten. Lav i stedet en gulerodspure (se i babykøkkenet her på siden under web-tv) og tilsæt så lidt kogt blomkål, squash, broccoli eller lidt kartoffel hen af vejen, så han få variation på den måde.
Det er som udgangspunkt en god idé at give skemad, når han vågner af en lur, sammen med vand af kop og så amme inden han skal sove næste lur.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, får evt. en ekstra amning at vågne på.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske en lille times tid
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper ofte her og tager dagens 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos - forsøg med gulerod og variere stille og roligt ved at tilsætte andre grøntsager. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Tidspunktet varierer efter hvor sent og hvor lang dagens 3. lur er.
Sen aften 23-24: ammes rigtig godt fra begge bryster og sover videre
Midt nat 03: Evt. amning, mange børn kan først undvære denne i 6 måneders alderen.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske