Svar: Natflaske - 12 mdr.
9. juni 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Spip
Dejligt at indkøringen i vuggestue er gået godt og at børnene får mellemmåltider og antal lure som de har behov for :)
Det er naturligt at børnene er trætte om aftenen og at overskuddet til at spise derfor ikke er særligt stort. Det er svært at koncentrere sig, når man er træt :) Det vigtigste er at børnene spiser varieret over flere dage og at dagens måltider generelt sikrer dem variation. Du skriver at de ofte spiser frugt og grønt i løbet af dagen men at det kniber med indtaget af dette om aftenen. Det gør ikke noget, netop fordi de jo har spist de fødevarer om dagen.
Så hvis du sikrer børnene indtag af kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs osv. både til aften og til frokost, så gør det ikke noget, at de den ene dag spiser mest kød og majs, da det så næste dag ofte vil være pastaskruerne og måske ærterne der glider ned. Så se på indtaget over hele dagen og over flere dage :)
Det er vigtigt at du forsøger at finde det rette tidspunkt at supplere og hjælpe børnene med maden. Det skal være inden de bliver for trætte, men stadig ikke hvor de er så friske, at de ikke vil lade sig made af jer ... :) Det er svært. Og det er særligt svært lige nu hvor de er igang med indkøring i institutionen og naturligt er ekstra trætte sidst på dagen.
Flasken om aftenen skal stille og roligt trappes ud og erstattes af en kop mælk af en kop i stedet for. Der bør være mme i flasken og letmælk i koppen. Det vil være fint at arbejde på netop at bruge de næste 1-2 måneder på at få flasken helt væk og i stedet få introduceret et nyt ritual med mælk af kop, godnathistorie og måske igang med en puttebamse :)
De siger sandsynligvis ikke fra, og den bedste måde at skære mælken ved på er ved at give mindre og mindre, så de tilsidst helt kan undvære. Så hvis I lige nu giver 200ml så skær ned ti 180, så 150, 125 osv. indtil I når dertil, hvor det passer at tilbyde mælk af kop i stedet.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske