Svar: Søvn og putteproblemer - 10 mdr.
8. juni 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af, hvad der sker hos jer, jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig og give dig forslag til, hvordan I kan komme videre :)
Der er flere ting, der spiller ind hos jer og som I er nødt til at ændre på.
For det første er det vigtigt at du får skruet amningerne ned og får givet din datter mere mad. Hun drikker lige nu så meget mælk hos dig, at det naturligt påvirker hendes indtag af mad og det er en ond cirkel at komme ind i, for når hun ikke får mad nok i løbet af dagen, så vil hun naturligt også søge brystet ekstra meget om natten ...
Jeres datter har også det jeg kalder for et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er de rutiner vi har i forbindelse med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din datter forbinder det at sove med at være i din favn og få bryst. Hun er afhængig af at være fysisk meget tæt på dig og er afhængig af at du tager hende op og vugger hende og giver hende brystet ...
Det er godt at du ammer og du må gerne fortsat amme. Men med den alder din datter har, vil det være passende med 2 amninger i døgnet og da I også giver flaske, som en del af putteritualet, så vil det faktisk være godt at hun får sin flaske inden sengetid og så kun ammes en gang ud over det.
Det er vigtigt at du nu adskiller bryst (flaske) og søvn, så de to ting ikke af fuldstændig afhængige af hinanden. Hun skal have sin mælk de to gange dagligt, men skal i løbet af dagen lære at sove uden at få bryst - lære at sove uden denne afhængighed og det er netop vigtigt at du lige nu arbejder på først at lære hende det om dagen og så flytter de nye rutiner over til natten.
Så længe hun forbinder det at falde i søvn med at være i dine arme og få bryst, så vil hun søge dette igen og igen i løbet af natten og først når du tager hende op, vugger hende som du plejer, giver hende brystet - ja giver hende det hun søger, så falder hun naturligt til ro, sover videre indtil hun så vågner op og har behov for det igen.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1 times interval - det der er vigtigt, er at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få bryst. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra jer - der skal således heller ikke erstattes med en sut!
Jeg vil foreslå at du bibeholder flasken om aftenen, som en del af putteritualet - og jeg vil faktisk foreslå at I nu begynder at give hende flasken i sengen, hvor hun skal falde i søvn. I skal elevere hovedgærdet, så hun ikke ligger helt fladt, af hensyn til hendes ører. Det er så vigtigt at flasken fjernes lige der, hvor hun tydeligt er ved at falde i søvn, men ikke sover helt - flasken skal ud af munden, så hun registrerer at den er væk, smiler til jer, triller om på siden og sover videre og så hun ikke er afhængig af at have noget i munden, for at kunne falde i søvn.
Og så sen aften eller en gang i løbet af natten kan du så amme hende og derefter putte hende over i egen seng igen. Men derudover skal hun ikke ammes, men skal have mere rigtig mad og vand af kop. Hendes dagsplan skal ændres ,så hendes indtag af rigtig mad sættes op og hendes indtag af mælk sættes ned.
En dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med mælk og vand, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 og sover her ca 60 minutter som nu.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, rejer eller hvad I nu kan finde på. Vand af kop.
Suppleres yderligere med grøntsagsmos (det må gerne være grøntsagsmos fra glas). Vand af kop.
Tilbydes lidt banan eller frisk frugt og puttes til middagslur kl ca 14-14.30, hvor hun sover ca 1 time igen, måske kan hun sove lidt mere, i takt med at nattesøvnen måske bliver kortere, fordi hun ikke ammes så meget om natten mere ... Det er vigtigt at hun ikke sover efter kl. 16.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, helt almindelige børnevenlige retter, som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller (kød eller fiskedeller), fiskefilet eller lignende. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Tilbydes en godnatgrød som start på putteritualet.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - altså lidt senere end nu og flasken gives imens hun ligger i sin seng, hvor I ønsker hun skal sove.
Sen aften eller først på natten: Ammes rigtig godt fra begge bryster, men ammes kun den ene gang.
Du må godt en overgang amme hende en ekstra gang - enten inden middagsluren eller tidlig morgen, hvis du skønner at det er nødvendigt for at din krop også kan passe sig ind. Du kan ellers godt risikere at få en brystbetændelse, hvis du går fra at amme hyppigt til kun at amme en gang dagligt, så mærk også efter, hvordan dine bryster spænder op. Hold dog fast i at amningerne skal skæres ned nu.
Det vil være rigtig godt at koble din datters seng til din seng, så du kan ligge i egen seng og hun i sin, men så du stadig kan lægge hånden over til hende, så hun kan mærke at du er der. Så fjern tremmerne så I stadig kan være hinanden nær, uden at ligge helt tæt sammen. Det er vigtigt at du kan berolige hende uden at hun ligger og dufter til din mælk. Det er synd for hende, at lægge hende foran mælkebaren og så nægte hende mælken.
Så kan det være bedre at du efter sidste amning f.eks. sen aften, i en periode flytter ind og sover et andet sted og lader lillepigen sove sammen med far i sengen. Han kan give samme nærhed, men kan ikke amme, så det kan være en tryg og okay måde for hende at lære at sove uden brystet på.
At ændre på søvnen og vanerne når I bor forskellige steder er svært - men I kan godt allerede nu og uanset hvor I er, ændre på hendes indtag af mad om dagen og arbejde på at få amningerne skruet ned :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske