Brev:
Søvn og putteproblemer - 10 mdr.
8. juni 2011
Alder:
10 mdr.
Søvn og putteproblemer - 10 mdr.
Hej Helen
Jeg er nu ved at være meget klar til at gøre en helhjertet indsats for at min datter på 10,5 måned lærer at falde i søvn selv og derved forhåbentligt sover længere stræk ad gangen. Jeg er ikke til hårde metoder med meget gråd, så håber du kan hjælpe.
Hun er om dagen en glad og veltilpas pige, der stortrives men men....
Hun har stort set aldrig været god til at falde i søvn eller sove i længere tid selv (maks 1-1½ time i stræk dag og nat).
Hun har sovet i min armhule fra hun blev født, hvilket de første 3 måneder fungerede perfekt. Hun vågnede op 2-3 gange om natten - tog selv fat i brystet og vi sov begge videre. Jeg nød at være en udhvilet mor, velvidende at jeg måske fik givet hende nogle uhensigtsmæssige vaner på sigt.
De vaner mærker vi så nu!!!
Hun er svær at få til at sove om aftenen - hun vil ammes i søvn, vågner kort tid efter og skal bøvse og kan så blive fortvivlet igen indtil hun får brystet eller bliver holdt i arme. I skrivende stund ligger hun og sover godt ved siden af mig i sofaen med fjernsynet kørende og støj fra computeren. Når vi så forsøger at snige hende ned i hendes egen seng, vågner hun ofte igen eller efter kort tid (1/2 time) og er meget fortvivlet. Vi tager hende op i armene og forsøger så at lægge hende igen, når hun er falde til ro eller sover helt.
Dette mønster kører typisk hele aftenen, indtil jeg tager hende med i min seng/armhule kl. ca. 22/23. Her kan vi så sove mere eller mindre godt resten af natten. På gode nætter sover vi godt uden at amme fra 23- ca. 02/03 hvorefter hun gerne vil ammes eller blot have brystet i munden en gang i timen mindst. I nat tror jeg hun vågnede og ville ammes 1 gang i timen uden altså at tage et længere søvnstræk og det er som om, at der bliver flere og flere af disse dårlige nætter.
Det har altid været svært at bøvse hende ordentligt af. Første bøvs kommer ofte først en halv time efter hun er faldet i søvn og hun bliver så efterfølgende forstyrret af adskillige bøvser med jævne mellemrum. Om dagen har jeg bemærket, at hun kan bøvse 1 hel time efter at hun har drukket.
Jeg er ikke god til at rumme hendes gråd og har derfor altid været ret hurtig til at tage hende op og trøste/berolige i mine arme eller med mit bryst.
Det skal også lige nævnes at vi for ca. 3 mdr. siden forsøgte (rådført af egen sundhedsplejerske) at putte i hendes egen seng og undlade at amme hende til ro, når hun vågnede de mange gange. Det var hårdt for os alle og efter 6 uger gav vi op!!! I denne periode tog hun gerne en sut indimellem. Det har vi ellers aldrig kunne få hende til og i dag siger hverken sut eller sutteklud hende noget (Hun har jo brystet:-)).
En dagsrytme ser nogenlunde således ud:
Vågner i mors armhule - glad og tilpas kl. ca. 07.30
Har spist en del i løbet af natten, så først morgemad (½ skål havregrød) kl. ca. 8.30
Formiddagslur kl. 10/10.15 (udenfor i barnevogn, hvor hun skal køres i søvn)
Vågner kl. 11.30
½ stk. bondebrød og lidt frugt kl. 12.00
ammes i løbet af eftermiddagen og får sommetider noget grød.
Eftermiddagslur kl. ca. 15 (udenfor i barnevogn, hvor hun igen vil køres i søvn)
Vågner efter ½-1 time
Får lidt tykmælk med frugtmos og brødkrummel kl. 16.30
Aftensmad - grøntsagsmos og eller familiens mad kl. 18.00
Flaske modermælkserstatning (200 ml) kl 19.00 som del af putteritual. Får flasken på sit værelse med dæmpet belysning. Prøver at bøvse hende af men er ofte faldet i søvn til flasken. Hun vågner så op når jeg prøver at lægge hende i hendes seng og enten vågner hun helt op og begynder en lille "fest"(pludrer og smiler og leger) eller også falder hun i søvn i armene på far eller mor, og vi kører så efterfølgende det tidligere beskrevne aftenshow.
Kl. 23 ammes hun og hvis jeg er heldig sover hun videre i armhulen til kl. ca 02 hvorefter hun vil have brystet ofte.
Puha - det var en længere smøre.
Jeg vil lige til sidst nævne at hendes ører er tjekket flere gange. De fejler intet, men hun døjer med hård mave.
Vi holder sommerferie i de næste tre uger, hvor vi er i sommerhus, københavn og igen i andet sommerhus. Er det urealistisk at vi kan lære hende at sove under så omskiftelige rammer? Eller skal vi vente til hverdagen kommer efter ferien?
Venlig hilsen
Louise