Svar: Klar til vuggestue m.m.
8. juni 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Charlotte
Uha - det er spændende at skulle starte i vuggestue, jeg kan godt forstå I er spændte, for det er en helt ny verden og der er mange ting, at tage stilling til :)
Det vil være naturligt at jeres dreng spiser med fingrene og spiser med en gaffel - det skal han med den alder han har nu, så det må I gerne træne lidt, inden han skal starte i vuggestuen. Det vil også stadig være naturligt, at han har brug for at få hjælp, når han skal spise, også når han skal spise med en ske og derfor skal han stadig også mades.
Det vil kræve stor koncentration af ham at spise mad i stykker, både at spise med fingrene og finde ud af teknikken med at spise af en gaffel. Og han vil naturligt blive træt og ked af det, fordi det er svært. Derfor vil han ofte ikke spise helt så meget, som han egentlig har behov for, fordi han når at give op forinden. Det vil derfor være naturligt at du hjælper ham både med gaffel og ske, så han får lidt ekstra at spise - og ja, så han stadig får mos og grød :)
Det samme må de gøre i vuggestuen, hjælpe ham med at få lidt grøntsagsmos eller lignende, fordi han ikke vil kunne spise sit behov kun med fingrene - men han skal have masser af fingermad med :)
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og sover videre hos mor (det vil sandsynligvis være trygt og dejlig for ham at bibeholde denne amning, når han starter i vuggestuen. Han vil have brug for den ekstra nærhed og tryghed, som amningen giver og især om morgenen, fordi han vil drømme meget der).
Morgen 7: Havregrød, lavet med mme eller sødmælk, mme af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, tykmælk med frugtmos osv. som nu, vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere eller andre former for fiberholdigt brød uden hele kerner. Fiskepålæg som sildepostej, rognguf, makrel, tun eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger, stykker af frikadelle, stykker af fiskefilet eller lignende, vand eller mme af kop.
Må også meget gerne få varm middagsmad - det skal igen bestå af kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Det kan være hjemmelavet - rester fra om aftenen, eller det kan være mos fra glas, suppleret af mad i stykker medbragt hjemmefra.
kl 13 Tilbydes frugt, ½ bolle med smør, ost, kan også få en gammeldagsfrugtgrød med lidt sødmælk på - frugtgrød kan nogle gange sætte lidt gang i maven.
Eftermiddag 15.30 øllebrød, som nu, vand af kop
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, laks fra ovnen, frikadeller (kød eller fiskedeller), forskellige gryderetter, lasagne ... Der skal være mad som smager af noget og der skal være mad i stykker og moset mad. Frikadellen kan f.eks. gives i stykker som han selv spiser og kartofler kan moses med sovs, som du så hjælper ham med at spise med en gaffel eller ske. MME eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød lavet med mme og mme af kop og puttes derefter til natten ca 19.30-20
Hvis grøden om morgenen og godnatgrøden laves delvist på modermælkserstatning og han tilbydes mme af kop - og du også bruger sødmælk, giver ham tykmælk osv. som du beskriver, så bliver hans behov for mælk umiddelbart dækket ind. Men behovet for jern er nok ikke dækket ... For at han kan undvære jerntilskud, vil det være nødvendigt at han med sikkerhed får mindst 400ml mme dagligt og det er svært at nå op på, når han ikke får flaske. Det er samtidig også vigtigt at alt mad og alt hvad han drikker ikke indeholder mme, for det smager ikke særlig godt og det er vigtigt at han også lærer at drikke vand og ikke forbinder alt hvad han putter i munden med smagen af erstatning :)
Det lyder altså for mig som om at kalkbehovet er fint dækket, men jerntilskud skal han stadig have.
Magnus vil godt kunne spise stykker af frikadelle, stykker af farsbrød, stykker af fisk, fiskefilet eller lignende. Han vil også kunne spise let kogte grøntsager, som han kan sidde med i hånden og gnave af - en gulerod, et stykke blomkål, broccoli, en kartoffelbåd, stykker af rodfrugter bagt i ovnen f.eks. Ligesom det vil være god øvelse for ham at få kogte ærter, gulerod og majs, som han kan øve sit pincetgreb på.
Også rejer, muslinger, stykker af krabbe og lignende, vil være fint. Også godt kogte pastaskruer af forskellige slags er en god idé, ½ hårdkogt æg en gang imellem vil være fint.
Du kan sagtens give ham ovenstående fødevarer med i madpakken og på den måde sikre, at han får mad og variation nok. Han vil sandsynligvis den første tid have brug for supplement med grøntsagsmos og du kan give ham rester fra aftensmaden med, eller du kan købe glas med grøntsagsmos og bede personalet give ham dette, så han får lidt ekstra og ikke skal nøjes med det han selv kan spise. Man skal både tage hensyn til hans alder og udvikling, men også til, at han naturligt i starten vil sidde og se på de andre børn og måske helt glemme at spise, fordi der sker så meget omkring ham, så det er en god idé, at han af personalet kan få lidt ekstra med en ske :)
Hvis han ikke bryder sig om rugbrød, så prøv med andre former for fiberholdigt brød. Børn skal have kostfiber fra den mad, de spiser. Kostfibre er med til at holde maven i gang. Kostfibre får man fra frugt og grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfiber. Kostfiber findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfiber kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfiber, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske