Brev:
Klar til vuggestue m.m.
8. juni 2011
Alder:
9 mdr.
Klar til vuggestue m.m.
Hej Helen
Tak for dine tidligere svar, som vi med stor succes har kunnet bruge.
Nu er Magnus snart 9 mdr. og skal starte i vuggestue om 6 uger. Mine overvejelser vedr. hvorledes vi bedst forbereder ham på, at skulle spise i institutionen. Magnus skal starte i en vuggestue, hvor man IKKE har madordning til de små, så han skal have madpakke med. Det skal dog nævnes, at de stadig får formiddags- og eftermiddagsmad i institutionen.
Har du nogle gode forslag til en fin madpakke til en dreng på 10 mdr. som både han synes er spændende og mor synes er god og mættende???
Vi er en smule bekymrede for, om Magnus får mælk nok i dagligdagen. Jeg ammede ham til han var 8 mdr., men efter at have startet arbejde da Magnus var 7½ mdr. faldt min mælkeproduktion drastisk, så vi valgte at begynde at give ham 2 flasker dagligt (drikker ca. 300 ml). Se nedenfor.
I dag ammer jeg ham kun om morgenen.
Derudover tilbydes han mme af en kop til nogle af måltiderne, samt grød og øllebrød laves delvis på mælk. Han får endvidere lidt tykmælk næsten hver dag. Får Magnus mælk nok??? Får han så meget mme at vi kan stoppe med jerntilskuddet??? Han er nemlig også nødt til at få laktulose for at holde maven i gang, og vi synes ikke, at jernet er specielt godt for dette dilemma. Vi mener selv, at begge dele ligger lige på grænsen, men er som sagt i tvivl.
Dagsplan for Magnus:
kl. 5.30 morgenamning (spiser lidt)
kl. 7 grød med frugtmos, vand eller mme af kop
kl. 9 tykmælk med frugtmos og jern eller bolle (spiser kun 4-5 hapser) med smør og frugtmos med jern, vand eller mme af kop
kl. 11.30 kartofler/ris, grønsagsmos, kød eller fisk, gerne sovs, vand eller mme af kop
kl 13 frugtmos eller rugbrødshapser med f.eks. leverpostej (spiser kun 4-5) stykker, vand eller mme af kop
kl. 15.30 øllebrød med lidt frugtmos, vand eller mme af kop
kl. 17.30 kartofler/ris, grønsagsmos, kød eller fisk, gerne sovs, vand eller mme af kop
Herudover får Magnus hver dag frugt eller grønsager til at gnave af. Han elsker at spise selv, men vi er blevet lidt nervøse ved at lade ham gøre det, da han flere gange har fået store stykker i ”den gale hals” og skullet have hjælp til at få det ud. Nogle lidt grimme oplevelser! Er det blot noget alle skal igennem eller kan vi gøre det anderledes???
Som du kan se ud af madplanen, er Magnus ikke så glad for brødhapser. Burde han spise det på nuværende tidspunkt???
Vi forsøger hver dag, men synes ikke det bliver meget bedre. Han bliver hurtig sur og ked af det også selv om han får lov til selv at forsøge at spise dem.
Har du en god ide til hvorledes vi kan gribe det bedre an??? Her tænker jeg også fremad mod vuggestuen.....
Hvor groft bør Magnus' mad være på nuværende tidspunkt??? Han er nemlig ikke så glad for at spise alt for groft mad. Nogle grønsager kan vi mose med gaffel, mens der er andre vi stadig er nødt til at blende.
Skal han snart begynde at spise med fingerene eller en lille gaffel???
Vi vil være meget glade for et forslag til en madplan for de næste par måneder (ca 9-12 mdr.).
På forhånd tusind tak for dine gode råd.
Venlig hilsen
Charlotte