Brev:
Bryst om natten
8. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Bryst om natten
Kære Helen,
Det er gang første vi skriver til dig.
Vi har en dejlig søn som nu er 5 mdr og 10 dage gammel.
Han er blevet fuldammet indtil han var 5 mdr gammel, så i 10 dage har vi forsøgt os med grød/mos.
Han er glad og aktiv normalt.
Vores problem handler om søvn og rytme.
Her er vores 'rytme':
Vi forsøger at ligge ham til at sove fra kl. 20-21, alt efter hvor hans sidste lur var.
Herefter sover han til mellem 23-01 hvor han får bryst. Herefter vågner han typisk hver 2-3. time indtil mellem kl. 7-8 om morgenen. Han får bryst alle de gange han vågner! Om morgenen får han bryst igen og vi ligger lidt og hygger i sengen. Nogen gange tager han formiddagsluren umiddelbart efter dette.
Dagen starter.
Næste lur er cirka efter 1 ½ til 2 ½ time, hvor han bliver ammet i søvn og lagt ned i barnevognen. Her får han typisk 40 min- 1 times søvn.
Det er lidt forskelligt om han får grød inden luren eller efter. (Vi er begyndt med grød om morgenen for 3 dage siden, så nu får han 2x dagligt). Han spiser stadig ikke de helt store mængder, omkring 1dl.
Middagsluren starter alt fra kl. 12-15, alt afhængig af hvornår formiddagsluren var. Han bliver ammet inden luren.
Nogen gange sover han 30 min. andre gange 2½ time. Jeg prøver alt hvad jeg kan for at få ham til at sove videre men han bliver meget ulykkelig, og til sidst giver jeg op og tager ham med ind i stuen. Men han er jo dødtræt!
Nogen dage får han kun sammenlagt 1½ time fra vi står op om morgenen indtil han bliver lagt i seng til natten.
Den sene lur ligger også meget forskelligt alt efter hvornår han sov til middag. Her er det typisk 40 min.
Ved 19 tiden får han grød.
Vi har prøvet i en periode at føre den rutine at han kommer i bad inden han bliver lagt, og det fungerede egentlig meget godt. Problemet er bare at hans hud tørrede helt ud. Han har været MEGET tør siden fødslen og skallede meget i starten. Så det er vi holdt op med.
Det skal siges at vi er en meget aktiv familie - jeg er meget ude med ham i barnevognen - på forskellige tidspunkter af dagen. Men vi er altid hjemme ved grød/sengetid. Kan det have en indflydelse på hans søvn, at han bliver forvirret?
Jeg synes at hans rytme er meget forskellig. De dage hvor han sover bedst, sover han 3½ time tilsammen fra han står op om morgenen, til han bliver lagt til natten. Om natten sover han typisk 10-11 timer. Hvor meget søvn har han behov for?
Han er i øvrigt begyndt at die effektivt kun i 4-6 min ad gangen - når jeg prøver at give ham mere går han helt i flitsbue og græder.
Jeg får ham vejet jævnligt og han tager fint på, men jeg prøver at give ham mere mad om aftenen for at han kan sove længere. Men det er meget svært når han ikke vil. Hvorfor reagerer han sådan? Han har altid ligget længe ved brystet og elsket det.
Jeg har også prøvet nogen gange at tilbyde ham naan 2, for at se om han ville have mere mælk efter amningen inden sovetid om aftenen. Et par gange tog han mellem 80-100 ml- men efterfølgende har han ikke rigtig ville have.
Jeg synes at det hele er noget rod. Jeg vil så gerne at han sov bedre om dagen og om natten, både for hans skyld og for min egen. Det er hårdt at være på hele tiden.
Håber at du forstår mit brev :-)
Hilsen,
den frustrerede mor