Svar: Måltid inden sengetid
8. juni 2011
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det er en god idé at give lidt banan, en portion havregrød og en kop mælk inden sengetid. De fleste børn er trætte sidst på dagen og koncentrationsevnen daler - de har svært ved at spise helt den mængde de egentlig har behov for og så hjælper det at få lidt ekstra at sove på. Så for mig, må børn få en godnatgrød ligeså lang tid de trives med det og man som forældre kan mærke at det giver barnet en bedre søvn.
En dagsplan til et barn på 15 måneder kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, kan også få varm middagsmad - der gives som udgangspunkt kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, æg, ost osv. til frokost, så barnet får disse fødevarer både frokost og aften. Vand af kop.
Eftermiddag 14.30-15: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan eller lignende, vand af kop.
Sen eftermiddag 16.30: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt fint revet råkostsalat bestående af f.eks. gulerod, spidskål, æble og lidt rosiner eller lignende. Vand af kop. Mange børn har brug for et ekstra måltid her, fordi de er sultne og ikke kan vente på at aftensmaden bliver klar
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Suppleres med en banan, eller en godnatgrød og puttes til natten med en kop mælk eller vand ca 19.30-20
Jeg ved godt at der er mange måltider i løbet af dagen i denne plan og det behøver ikke være store mængder du giver din datter hver gang. Men de fleste børn har stadig brug for at spise lidt og tit hele dagen igennem ... :) Måske sover hun også sådan, at et af måltiderne slet ikke passer ind i hendes rytme og det er også helt okay :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske