Svar: Tumler rundt i sin seng
8. juni 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev - jeg kan godt høre at der sker rigtig meget med jeres dreng lige nu :)
Magnus er i separationsfasen, det betyder, at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre, at han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje.
Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
I denne periode, hvor han øver sin selvstændighed, vil han naturligt også blive lidt mere "morsyg", lidt ekstra glad for sin mor :) De fleste børn vil altså i denne periode virker mere klyngene og vil dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at studere, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt. Og det er derfor naturligt at han også ofte søger dig, når han vågner om natten eller ikke kan falde i søvn om aftenen - så er det mor, der dur bedst :)
Det at jeres dreng nu øver sig motorisk, lægger sig op i kravlestilling, rokker frem og tilbage, vender og drejer sig, rejser sig ved tingene osv. det øver han hele tiden. Både dag, aften og også om natten, når han sover. Han får sig meget nemt lagt sig i kravlestilling og vil, netop fordi han gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Børn laver også det man kalder "headbanging" hvor han gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen. Det er altså en situation, som man faktisk har et ord for :) og igen - det er helt normalt for hans alder og den udvikling han går igennem.
Det er ikke farligt, men naturligvis frustrerende både for jer og for ham :) Det bliver dog bedre i takt med at han finder ud af at kravle, vende og dreje sig og i det hele tager bliver bedre motorisk. Jo mere han øver sig, jo bedre bliver han :) Det er vigtigt at I ikke reagerer på alle lyde og bevægelser han har. Han må gerne trille om på maven og sove videre der, men det er klart at de gange hvor han ligger og banker hovedet ind i sengegavlen, er I nødt til at lægge ham ned, berolige og putte ham igen.
Mange børn vil faktisk i denne alder sove rigtig godt op maven og når jeres dreng triller om på maven og sover dejligt der, så skal I bare lade ham være. Når han motorisk er så stærk som han er, så vil der normalt ikke være problemer i at han sover på maven, så vil han selv kunne skifte stilling, når han har brug for det :)
For at få far mere på banen, så kan det være rigtig godt at se putteritualet som noget bredt - det vil sige at godnatgrøden jeres dreng får, aftenbadet, ren ble, nattøj osv. også hører med til det at blive puttet og jo mere far deltager i disse ting, jo mere naturligt vil det også være, at far giver flasken og putter jeres dreng, når det så er sengetid. Jo mere far generelt er med, jo lettere vil far naturligt også kunne tage over når mor så en aften ikke er hjemme :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske