Svar: Søvn ved for tidlig født
8. juni 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Lene
Tillykke med lillesøster og dejligt at høre at du har fundet gode svar i min brevkasse til din den ældste - dejligt at du nu har lyst til selv at skrive.
Det lyder som et hårdt forløb, men det lyder heldigvis også som om at I begge har det godt og at lillepigen er kommet godt igennem de første måneder, selvom det har været udfordrende og mere end man lige regner med ...
Hun skal naturligt have den tryghed og nærhed hun viser behov for. Hun er en pige, der har brug for lidt ekstra ro omkring sig og det er vigtigt at du ved, at det er naturligt at børn født før tid har søvnproblemer. Det handler både om deres tidlige start i livet og den uro de kommer til at mærke omkring sig med diverse undersøgelser, blodprøver, ilt, sug, c-pap, alarmer osv. alt sammen samtidig med at barnet har et umodent nervesystem.
Nogle børn vil have stor glæde af en bamse, der kan afspille lyde som barnet kender fra tiden i maven. Det kan være f.eks. hjertelyd - en doodoo bamse eller lignende, kunne f.eks. være en idé og det kan gøre at barnet, har lettere ved at sove for sig selv og ikke behøver være i favn hele tiden ... :) Undersøgelser viser, at hjertelyd blandt andet hjælper med at modne barnets umodne nervesystem, og giver barnet en følelse af tryghed og sikkerhed, hvilket igen påvirker søvnen positivt. Børn sover længere tid ad gangen og mere roligt end de børn, der ikke lytter til f.eks. hjertelyd.
Også kluden der dufter af dig er en god idé og fint at du bruger den - koble den gerne med en sut. Også det at ligge i liften eller være svøbt, fremfor at ligge på stor plads, kan give barnet fysisk ro og give mere tryghed og dermed hjælpe hende til at sove bedre og længere.
Du skal være opmærksom på at hun ikke evner at lukke lyde til og fra - hun hører alt og derfor er det vigtigt at du slukker for TV og radio i løbet af dagen, så hun ikke bombarderes med andet end den dagligdags støj, fuglefløjt i haven når hun står og sover ude osv. Hun skal naturligvis udsættes for lyde, men det vil være rigtig godt at hun en gang imellem stilles afsides og sover f.eks. i soveværelset og ikke i stuen - også fordi at storebror, jo naturligt også er der og skal have lov til at være der, og have lov til at larme lidt :)
Et bad trætter hende og gør en masse godt for hende, så du må gerne udnytte at hun sover længere efter et bad og du må derfor godt indføre et dagligt bad i en periode, netop for at få skabt en rytme, hvor hun begynder at sove en lidt længere lur midt på dagen.
Hendes indtag af mad spiller også ind og også hvornår hun sover, spiser, er aktiv i løbet af dagen, har betydning for søvnen og varigheden af søvnen. Du må godt begynde at arbejde på en nogenlunde fast plan for dagen, med den alder hun har nu.
Det vil være rigtig godt at arbejde på at hun sover 3 lure dagligt og at den midterste lur er dagens længste lur, så hun får mindst en lang lur dagligt.
Det kan være en fordel i en periode, at give hende mælk, når hun vågner af en lur og så give hende mælk ingen, inden hun sover næste lur, - netop for at sikre at hun får mælk nok og ikke vågner, fordi hun reelt er sulten. Det vil som udgangspunkt også være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun konsekvent får mælk inden hun skal sove. Det at lade mælken indgå som en fast del af hendes putteritual, vil naturligt hjælpe hende til også at kunne sove en lidt længere lur.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske