Svar: Søvnproplemer om natten
8. juni 2011
Alder:
16 mdr.
Kære Isabellas mor
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre at du har læst min bog om børn og søvn :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og det lyder for mig som om at tiden skal arbejde lidt for jer ...
Du fortæller for det første, at jeres datter har fået lagt dræn. Hun må derfor have haft problemer med ørerne gennem længere tid og det betyder, at hun har lært fra hun var ganske lille, at det at sove var forbundet med noget ubehageligt. Hun har oplevet at blive vækket om natten, fordi hun havde haft ondt, hun er vågnet, blevet taget op, fundet ro og atter blevet puttet og efter at have sovet lidt, er hun så atter blevet vækket af smerter og det har været ubehageligt igen.
Det betyder, at selvom hun nu er rask og har fået lagt dræn, så sidder den erfaring i kroppen på hende - erfaringen om at det at sove er forbundet med opvågninger og ubehag og det husker kroppen. Man kan sige at erfaringen er lejret i kroppen på hende, så selvom hun ikke har ondt mere, så vågner hun stadig og hun skal nu lærer en ny erfaring, nemlig at det ikke længere gør ondt. Og det tager tid at lære = det tager flere måneder at lære. Så ja, på den måde vil nogle børn først sove igennem, når de er 2-3 år, det kommer helt an på, hvad søvnerfaringer de har med sig i bagagen :)
Dertil kommer at jeres datter har en alder lige nu, hvor hun begynder at danne lidt bevidsthed om at I er der ,selvom I ikke er ude af syne. Det er først nu, at hun begynder at kunne forholde sig til at I ikke er forsvundet og at hun ikke er ladt alene, når I går fra hende - at hun f.eks. kan kalde på jer og så kommer I ind til hende. Det betyder at I naturligvis godt kan lære hende at sove på eget værelse og at hun kan lære at I stadig er der, når hun har brug for det - men det betyder også at hun naturligt godt kan have brug for at se jer lidt ekstra, mærke jer, for lige at blive bekræftet i at I netop er der og derfor godt kan være lidt ekstra tryghedssøgende.
Det er dog vigtigt at I holder fast i at hun stadig skal falde i søvn i sin egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover - det er gode rutiner at have, når hun om et par måneder, godt kan få en periode, hvor hun sover mere uroligt og måske også begynder at drømme ekstra meget og vågne med gråd om natten. Bare så I er forberedt - den periode kommer ofte i 18-20 måneders alderen. Så de gode rutiner I får skabt nu, er vigtige for tiden frem :)
Det er korrekt at jeres datter også godt kan være overtræt om aftenen. Hun puttes tidligt til sin middagslur, ofte allerede kl. 11 og det kan godt være at hun ville sove anderledes og bedre, hvis hun f.eks. først sov kl. 12 ... For som du skriver, så har rytmen om dagen også betydning for hendes søvn om natten og de dage hvor hun sover bedre om dagen, så går det også bedre om natten.
Jeg kan ikke ud af dit brev helt se, hvor tidligt hun står op om morgenen, for det spiller naturligt også ind på, hvor tidligt hun har brug for sin middagslur - men prøv om en middagslur mellem kl 12-14 måske vil gøre en forskel hos jer og put hende så stadig kl. 19.30 som I forsøger nu :)
Som du selv er inde på så spiller madindtaget om dagen naturligt også ind og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg eller varm middagsmad. Hun skal have kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 12 og sover her gerne 1½ time, hvis I kan få hende til det .. :) I kan forsøge at gå med hende midt på dagen, for at se om I derved kan holde hende sovende og få en rytme ind - få påvirket hendes indre ur, så hun naturligt vil begynde at sove længere midt på dagen.
Eftermiddag 14.30: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, vand af kop.
Sen eftermiddag 16-16.30: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt fint revet råkost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter - ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Letmælk af kop.
Får en banan og puttes til natten 19.30
I kan overveje om hun skal have en drypfri kop hos sig, med lidt vand i, som hun selv kan tage, hvis hun vågner og er tørstig. Det er varmt i øjeblikket og hun kan sagtens vågne, fordi hun har brug for noget at drikke - og hun kan gøres selvhjulpen her :)
I skal naturligvis også overveje om hun kan have problemer med polypper eller mandler - snorker hun? Sover hun meget med åben mund? Så vågner hun måske, fordi hun har svært ved at trække vejret sufficient.
I kan overveje om hun skal have hjælp til motorisk at slappe af i kroppen, ved at I f.eks. giver hende massage inden hun skal sove. En sovepose, en kugledyne, obs på temperatur i rummet osv, kan nogle gange gøre en forskel og give bedre ro om natten ...
Desværre tilbyder jeg ikke telefonisk rådgivning. Det er mest fair for alle medlemmer, at få svar via brevkassen, for så svarer jeg i den rækkefølge spørgsmålene kommer ind :)
Håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske