Brev:
Søvnproplemer om natten
8. juni 2011
Alder:
16 mdr.
Søvnproplemer om natten
Til Netsundhedsplejesken
Vi har en datter på snart 17 måneder, som sover dårligt om natten, og har gjort det siden 5 – 6 måneders alderen, hun fik lagt dræn i ørerne her midt i april, men det har ikke løst problemet. (Det er dog bedre)
I øvrigt fungerer hun rigtig fint både i vuggestuen og hjemme. Isabella er en meget aktiv pige på alle måder. Hun sover 1 – 1½ times middagslur de fleste dage dog kun ca. 5 kvarter. Hun bliver puttet mellem 11. 00 – 11.30 i vuggestuen, når hun er hjemme putter vi kl. 11.00.
Problemet er at hun vågner mange gange i løbet af natten.
Vi har faste ritualer omkring sovetid, mor eller far er på gulvet med hende ca. ½ - 1 time før sengetid hvor vi leger stille og roligt, når kl. er ca. 19.30 går vi ind på værelset hun sidder i sin seng eller hos mig, mens vi taler om billederne i en bog, derefter synger vi Sigurds godnatsang (både far og mor synger) derefter er det far som putter (hun beder selv om far) de synger en sang, mens hun er ligger i fars arm, derefter ligger han hende ned i sengen, før hun sover helt, og bliver stående med en hånd på hendes hofte da hun ellers rejser sig igen, det går ok, (hun har tidligere kun ville falde i søvn i armene på os, det er vi i gang med at ændre, det går også meget godt, men vi kan ikke bare lægge hende i sengen endnu, hun vil bare op og kan ikke finde ro).
Nogen gange sover hun indtil ca. midnat, andre vågner hun 1 til 2 gange om aftenen, men mellem ca. 00.00 og 01.00 vågner hun og har svært ved at finde ro igen, herefter så sover hun 1 – 2 timer, nogle gange vågner hun med ½ timers mellemrum, men vågner ofte mellem igen ca.02.00 og 03.00 der kan der sagtens gå 1 time før hun sover igen. (Hun er meget urolig selv om hun delvis sover, ben og fødder kører rundt hele tiden.) Derefter går det nogenlunde indtil morgen hun vågner så mellem 05.30 – 06.30.
Det skal tilføjes, at om natten kan vi ikke bare ligge hende ned igen, så bliver hun meget ked af det og gal, og bliver mere og mere vågen, så jeg tager hende op går ind i stuen og sidder med hende, da hun er for tung at gå med, de fleste gange sover hun så ret hurtig, jeg tager hende over til mig i løbet af natten omkring kl. 02.00, det løser bare ikke problemet hun vågner alligevel. vi har også prøvet, at hun kom over til mig allerede til midnat uden held. (Vi har en gæsteseng inde på Isabellas værelse så det er der jeg sover når hun ligger hos mig. Indimellem har det givet hende mere ro når hun har ligget hos mig).
Vi har læst din bog, og prøvet flere ting men uden held, jeg er bare ved at være træt, når jeg også skal passe mit arbejde som rytmikpædagog på musikskolen.
Jeg går meget tidlig i seng kl. 20.00 – 21.00 så min mand har vagten indtil ca. midnat, jeg har selv valgt at tage natten, da jeg ikke kan sove hvis hun græder og jeg kan høre hende, det kan jeg bedre om aftenen.
Jeg hverken vil eller kan lade skrige sig i søvn! (Min mand er af en anden opfattelse).
Pædagogerne i vuggestuen siger at der er mange børn som først sover igennem omkring 3 års alderen er det korrekt?
1) Vi har prøvet, at putte hende kl. Ca. 19.00 om aftenen, men så tog det mindst 1 hel time før hun faldt i søvn. (derfor nu kl. ca. 19.30)
2) Vi har også forsøgt flere ting, i samarbejde med vuggestuen, for at prøve om hun kunne sove en lidt længere middagslur. Vi synes ikke hun sover så meget i forhold til hendes aktivitets niveau.
3) Hun spiser godt til aften, men alligevel har vi prøvet med en banan, youghurt før sengetid, hun er ikke særlig sulten, så det er heller ikke problemet.
4) Det er heller ikke tørst, hun er normalt ikke interesseret i at drikke om natten.
Så vi kunne godt tænke os nogle forslag til hvad vi kan gøre eller måske gør forkert.
Når hun enkelte gange har sovet meget i løbet af dagen, så går natten også lidt bedre, så min teori er at hun er overtræt, og derfor ikke kan finde ro som tingene er nu.
Jeg ved ikke om det er muligt at tale med dig pr. telefon men ville gerne hvis det er muligt.
Mange hilsner
Isabellas mor