Svar: Sover for få timer i døgnet
7. juni 2011
Alder:
16 mdr.
Kære C.
Som udgangspunkt så sover børn, når de er trætte og de vågner, når de ikke har behov for at sove mere. Derfor må du et eller andet sted sige til dig selv, at din dreng sover, når han har behov for det og at han naturligt vil sove længere de dage, hvor han har brug for det. Og nogle gange sover han så mindre.
Du er nødt til at lade ham flekse, så det er okay at han nogle dage kun sover 1½ times middagslur og andre dage så måske sover 2½ time - det kan godt være at du, når du ser på hans samlede søvnindtag, tænker at han sover for lidt - men hvis du sikrer ham gode sovevaner og sørger for at han har optimale muligheder for at sove godt - så kan du ikke gøre så meget mere. Så er du nødt til at tro på, at han sover det han så har behov for - også selvom det er mindre end gennemsnittet. For når der er tale om et gennemsnit, ja så sover nogle børn jo mere og andre sover mindre ...
Måske er I forældre også forskellige og den ene af jer har et noget større søvnbehov end den anden. Børn er på samme måde forskellige og nogle sover meget, andre sover mindre.
Ro og regelmæssighed er vigtigt. God seng, god mad, gode soverutiner osv. er vigtigt for at kunne sove godt. Hvis alt dette er i orden og han i øvrigt virker glad, udvikler sig godt og virker til at trives, ja så er det sådan og det er okay.
Hvis han virker til at mistrives, så skal du naturligvis få jeres læge til at tjekke om han kan have ondt, og at han vågner, fordi han har smerter - det kunne være ørerne som giver problemer. Men trives han, med den mængde søvn han får, ja så må du acceptere det og forsøge at trives med det ...:)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske