Svar: Min drengs hovedomfang er stort - er der grund til bekymring?
2. juli 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Pia
Tillykke med den dejlige dreng.
De første tre måneder kan hovedformen hos spædbørn let ændres, da kraniesuturer og fontaneller endnu ikke er lukkede.
Det virker derfor fornuftigt at se tiden an til 3 mdr.´s undersøgelsen, som jeres læge har foreslået.
Det er klart, at man som forældre bliver meget bekymret, når man pludselig får at vide, at ens barn har et stort hoved; men som du selv skriver, så ligner han jo nok familien.
Der kan være flere grunde til at børn kan have et stort hovedomfang. Men hvis barnet fejler noget med sin hjerne, så vil der også være andre tegn og det er en sund og fin dreng du beskriver. Jeg ville umiddelbart ikke være bekymret, hvis jeg var dig.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske