Brev:
Min drengs hovedomfang er stort - er der grund til bekymring?
2. juli 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Netsundhedsplejerske.
Jeg har en sund og livlig søn på 6 uger som ved fødslen vejede 3300 g målte 52 cm og havde et hovedomfang på 36 cm.
Idag er han 6 uger og jeg har været til egen læge mhp. 5 ugers undersøgelsen. Idag er han 58 cm lang, vejer 5600 g og har et hovedomfang på 43 cm. Dette fandt lægen var i overkanten, jeg fik vist kurven som nu har en lille variation i forhold til fødselsmålet.
Lægen mente at vi sagtens kan se det an til 3 måneders undersøgelsen, og mente i øvrigt ikke at jeg skulle være bekymret. Det skal siges at min søn trives, jeg ammer ham fuldt og vi har god kontakt, han smiler og babypludrer både med mig og farmand. Og selvom hans hoved er stort er det symmetrisk og han ser ikke underlig ud....
Min datter som er 4 år havde ved fødslen et hovedomfang på 37 cm, men blev i øvrigt aldrig målt igen. Begge forældre har store hoveder.
Skal jeg vente de 6 uger inden vi skal til 3 måneders undersøgelsen eller skal jeg bede om en henvisning til specialafdeling med det samme. Hvad kan for stort hovedomfang skyldes og er der særlige tegn vi kan være opmærksomme på i barnets adfærd??
Bedste hilsner Pia