Svar: Plan over dagen, skemad og vægt
7. juni 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Jette
Når jeg ser på kurverne i livets bog, hvor du har indskrevet din drengs vægt og længde, så passer hans vægt umiddelbart fint med hans højde. Jeg kan dog godt se at han er gået en kurve ned vægtmæssigt og det ser ud som om at han har fundet sit leje ved at ligge der, men du skal naturligvis holde øje med at han fortsat tager på og at vægten ikke går i stå. Gennemsnitligt vil drenge i 4-5 måneders alderen tage 610 gram på den måned... - igen, nogle tager så lidt mindre på, andre tager mere på, det er vigtigt at barnet følger sin egen kurve og at barnet i øvrigt virker til at trives :)
Det er rigtig godt at du er begyndt med lidt skemad og at du holder igen, så han ikke får for meget. Det vil være fint at du stadig kun giver ham ½ dl. af gangen, men du må gerne begynde at give ham to gange dagligt, så han på den måde stille og roligt øges og også vænner til til at få grøntsagsmos. Du kan således give ham grød til frokost som han er vant til og give ham grøntsagsmos til aften.
Det er vigtigt at han fortsat ammes ligeså meget som tidligere, så skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk og så han på den måde får det som ekstra næring ved siden af mælken. Det skulle gerne gøre, at hans vægt igen øges :)
Det vil også være rigtig godt at arbejde på en plan, hvor han sover to lidt længere lure og en kort powernap og hvis han kan sove længere og bedre, ved at du aktivere ham og holder ham lidt mer vågen og igen, så er det en god idé at gøre det. Det er bedre at han er vågen i et par timer og derefter sovet en god sammenhængende lur, netop fordi han er fyldt godt op med fysisk og mental aktivitet, end at han powernapper mange gange hele dagen igennem og har kort søvnperiode og korte vågen perioder.
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og forsøge om han kan sove videre, vågner evt. med en ekstra amning og dagen begynder. Har han brug for at komme op og så sover morgenlur kl. 7.30, så er det naturligvis også okay :)
Formiddag 9-9.30: Ammes og sover formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, tilbydes evt. lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 12.30-13. Sover her dagens længste lur
Eftermiddag 15-16: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap på kun ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, start med de milde grøntsager som kartoffel blandet med gulerod, blomkål, squash, broccoli, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19, som nu
Midnat 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske