Svar: Aftensmad, dagsplan og rugbrød
7. juni 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 9 måneders alderen fortsat have glæde af at få 3 flasker dagligt, men når barnet bliver 10 måneder, vil de ofte være passende at skære ned til to flasker dagligt. Det vil betyde at barnet i 10-12 måneders alderen får de 400ml mme dagligt, som stadig er nødvendigt for at sikre barnets jernbehov. Det vil således være fint, hvis din dreng får ca 200ml, når han skal sove og igen 200ml sen aften. Han vil måske også trives med 150ml, når han skal sove og 250 sen aften og det er også helt okay :)
Det vil således ofte være flasken om dagen der fjernes og en overgang kan erstattes af lidt mælk af en kop - han må gerne få lidt sødmælk og han kan f.eks. få lidt banan eller anden frugt sammen med, som et lille mellemmåltid inden han puttes.
Han må gerne få rugbrød som I selv spiser og må gerne få f.eks. kartoffelrugbrød eller gulerodsrugbrød, som ofte er fiberholdigt og stadig uden hele kerner. Det er nemlig grovheden du skal være opmærksom på, han må gerne få groft brød, men vil ikke kunne tygge og dermed ikke nedbryde de hele kerner.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Når man skal vælge brød til barnet, må det gerne være lidt tungt i det, og lavet af groft mel. Men det betyder ikke, at man skal gå efter brød, hvor man kan se de hele kerner. Børn skal have kostfiber fra den mad, de spiser. Den vigtigste virkning af kostfiber er for børn, at det er med til at holde maven i gang. Kostfiber får man fra frugt og grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfiber. Kostfiber findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfiber kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfiber, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder også hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også for eksempel være solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygger kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende. Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring." Citat: Sst. Mad til småbørn og spædbørn.
Overgangskosten er ved at være forbi og det vil være rigtig godt at din dreng nu får samme mad som I andre. Udgangspunktet er nu helt almindelige børnevenlige retter og naturligvis skal du stadig mose noget af det, så han kan kapere det. Det vil f.eks. være fint at give kartofler moset med sovs på en ske eller gaffel og så lade ham selv spise frikadellen som er skåret i stykker :)
De fleste børn har fortsat brug for at få lidt skemad som supplement til mad i stykker, netop fordi det kræver stor koncentration og øvelse at spise selv og de fleste børn bliver for trætte og får derfor ikke spist helt nok. Derfor anbefaler jeg ofte også at man introducerer en godnatgrød i denne alder, for netop at sikre, at barnet ikke går sulten i seng. Det vil på sigt også nedsætte behov for den store flaske :)
Grøntsager skal han have om aftenen, men også til frokost og på den måde kan du sikre ham variation og grøntsager nok over flere dage.
Så længe det fungerer godt med søvnen og han sover godt, så skal du ikke ændre på hans søvnvaner. Man skal ikke ændre ved noget der fungerer :) Du skriver at det alt i alt går over alt forventning med hans søvn - så du skal ikke pille ved noget! :) Du ved hvad du har, ikke hvad du får ...
Italien - åh, det lyder skønt. Dejligt land at rejse med børn og med masser af børnevenlige retter. Jeg synes I skal lade jeres dreng få mad, som I andre spiser - han kan spise alverdens pastaretter, risotto, - må også få muslinger, rejer, kød, fisk osv. I kan få rigtig lækker mad i Italien og han må få stort set det hele - sågar et stykke pizza at gnave i, hvis han har lyst til det :)
I må naturligvis gerne give ham mad fra glas og I kan også købe det lokalt og dermed give ham f.eks. "grøntsager med kanin", som han jo ikke får herhjemme ... men det vil være helt naturligt at han også får maden som I andre spiser. Så prøv at udnytte de forskellige smagsmuligheder og udfordringer der netop er ved at rejse og lad ham smage og spise så forskelligt som muligt, det fremmer lysten til mad og forebygger kræsenhed senere hen ... :)
Rigtig god rejse og fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske