Svar: Nødder og vægt
7. juni 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Lea
Når jeg ser på din datters kurver i livets bog, fra fødslen og til nu, så ser det umiddelbart okay ud. Jeg kan godt se, at hun er en lille pige og mindre end gennemsnittet, men hun følger sin egen kurve og hun har aldrig været stor ...
Hendes vægt og højde passer umiddelbart fint sammen, hun er ikke for tynd eller for tyk og hun ligger som hun stort set har gjort hele tiden ... du beskriver også en pige, der virker til at trives, som udvikler sig og som er frisk, glad og meget aktiv og det er vigtigt også at se på dette og ikke kun se på vægt, tal og cm.
Du skal naturligvis drøfte hendes vægt og udvikling med lægen, når I skal til 1 års undersøgelse og lige få lægen til at følge op på, om ikke hendes vækst er i orden. Som sagt er hun ikke stor - men hun følger umiddelbart sin egen kurve og det er bedre at være "lille og vågen - end stor og doven!" siger man jo :)
Med hensyn til allergi og nødder, så handler anbefalingerne om at man skal være påpasselig med nødder til børn under 3 år, faktisk ikke om allergi - men om risikoen for fejlsynkning. Børn kan få nødder galt i halsen, hvilket kan være meget farligt og der er her især tale om peanuts og pistacienødder, som netop på grund af faconen let kan sætte sig fast ved luftrøret.
Pinjekerner er mere aflange, men kan naturligvis stadig godt sætte sig fast i halsen ... Hvis man har allergi overfor nødder, tåler man ofte heller ikke pinjekerner.
Det er korrekt at nødder kan være allergifremkaldende ligesom mange andre fødevarer. Hvis du/i ikke har haft allergi overfor nødder eller andre fødevarer, så er sandsynligheden for at din datter får det også lille. Du skriver at du selv har haft masser af allergi som barn og derfor er du naturligt opmærksom, men i princippet må din datter faktisk godt få nødder.
Om et barn skal lade være med at spise nødder afhænger altså af, om det har allergi overfor nødder og det ved man i princippet ikke før man har prøvet at give barnet nødder.
Nødder hører til det man kalder for 'højallergene' fødevarer, det er f.eks.: æg, fisk, skaldyr, bælgfrugter, citrusfrugter, jordbær og som sagt nødder. Der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde disse fødevarer, derimod anbefaler sundhedsstyrelsen, at man introducerer dem et ad gangen i små mængder og på den måde stille og roligt vænner barnet til det og også ser om der kommer en reaktion.
Nødder kan gives knust, de kan indgå i bagværk, bruges som en mysli på et surmælksprodukt og lignende og hun må godt få det - og så må du se om der kommer en reaktion på det.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske