Svar: Falde til ro om aftenen
6. juni 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Rikke
Jeg synes I skal indføre et aftenbad, hvor jeres datter starter med at blive vasket, og derefter bliver frotteret godt i håndklædet. I kan også smøre hende lidt ind i lidt creme og hvis hun ikke har lyst til det, så lav et ritual, hvor I masserer hendes fødder lidt. Det er vigtigt med kropslig kontakt og det vil hjælpe hende med at komme lidt ned i gear. Det vil være hyggeligt og noget hun kan se frem til, i stedet for at se fjernsyn :)
Det vil være rigtig godt at give hende lidt mælk og en banan inden hun skal sove, så hun har fået lidt i maven. Samtidig er der tryptofan i banan, som virker positivt på søvnen.
Når hun har fået ble og nattøj på og ligger i sin seng, så kan I som sagt massere hendes fødder lidt. Derudover vil det være rigtig godt at sige godnat til kroppen, godnat til ørerne, øjnene, håret, maven, armene, benene osv. så I berører hende og hun får jeres nærhed og fulde opmærksomhed - og så skal I naturligvis som nu læse godnathistorie, holde lidt i hånd og så gå ud og naturligvis gå frem og tilbage, som hun nu har behov for, for trygt og roligt at kunne falde i søvn.
Det er helt naturligt at hun skal bruge en ½ time på at falde i søvn om aftenen. De fleste har en indslumringsperiode på ½ times tid, det er de færreste som bare kan lægge hovedet på puden og så falde i søvn. Vi voksne læser, nogle ser fjernsyn, andre gætter kryds og tværs - det er helt normalt.
Giv hende et bad omkring kl 19, når I er færdige med at spise aftensmad, giv hende lidt banan og mælk derefter, put hende i seng mellem 19.30-20, hvor I masserer fødder og læser godnathistorie som nu.
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske