Brev:
Falde til ro om aftenen
6. juni 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Falde til ro om aftenen
Hej Helen,
Lige et spørgsmål til fra mig :-).
Vi har problemer med vores aften ritual.
Bare vi nævner ordet nattøj og tandbørste starter hun med at løbe rundt og råbe og skrige.... og tager vi fat i hende slår og sparker hun. Så det er noget der listes på hende når hun sidder og "slapper" af med lidt tegnefilm.....
Vi har også svært ved at få hende til at "lege stille" inden hun skal i seng, og derfor er hun oppe og køre og har svært ved at falde til ro inden hun skal sove, og hun vil ikke slippe legen....... Stopper man hende ender det med at hun kommer i seng under skrig og skrål.... Gode ideer ?.
Det som virker bedst er at hun får lov til at se lidt tegnefilm. Vi sætter et minutur, og når det ringer skal hun selv slukke for fjernsynet. Det går ok (de fleste gange), men jeg læser mange steder at fjernsyn næsten er det værste man kan gøre for dem, og ja hun tager ca 30 min hver aften om at falde til ro, og det kan jo godt være fjernsynets skyld......
Gode ideer til et aften ritual? Putte ritualet går fint, men hun er bare ca 30 min om at falde i søvn..... Når hun kommer ind i sengen læser vi 2 bøger, og holder i hånd 5-10 min og så kan jeg gå uden problemer, men hun kalder jævnligt de næste 30 min hvor jeg bare skal ind til hende og sige godnat og så kan jeg gå igen...
Gode ideer til et aftenritual/putteritual ?. Gerne med ca tidspunker på, hvornår vi skal gøre hvad :-).
Ellers er hun en fantastisk glad og meget kærlig pige der er startet i børnehave for 3 mdr siden uden nogen former for problemer. Hun stortrives og det har været meget nemt at køre hende ind. Hun er lidt bagefter på det sproglige plan og bruger stadig ble og sut når hun sover eller er trist og ked af det. Bleen ryger i somemrferien da hun er ved at være klar til det.
OG ellers er hun en "MEGET 3-ÅRIG" pige :-). MEGET stædig og får hun ikke sin vilje er det med hænderne i siden, næsen i sky og ordene :Hmfff jeg er sur-går-nu" og så tramper hun ind på sit værelse og smækker døren..... Hun er en lille hidsigprop, men helt fantastisk alligevel :-).
Jeg ser frem til at få nogle gode ideer til aften ritual, så vi kan komme væk fra fjernsynet (som jeg synes at hun ser alt for meget af....)
Med venlig hilsen
Rikke