Svar: Bordskik 3 årig
6. juni 2011
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Rikke
Din datter har stadig brug for mange måltider dagen igennem og det behøver ikke være store mængder hun spiser - men hun har brug for lidt og tit.
Det er helt naturligt og vigtigt, at hun tilbydes mad om eftermiddagen, når hun kommer hjem og det er vigtigt at du giver hende et sundt mellemmåltid her. Det er også sådan, at nogle børn stadig i 3 års alderen vil have glæde af at få lidt havregrød eller havregryn eller måske bare en banan, inden de skal sove - og det må hun naturligvis gerne få.
Det er uhyre vigtigt at give børn mad, når de beder om det. Børn skal lære at spise, når de er sultne og skal lære at sige nej tak, når de føler sig mætte. Og det lærer de kun, hvis vi netop giver dem mad, når de beder om det. Det er derfor forkert at nægte hende mad, når hun er sulten og især i forebyggelse af kræsenhed, er det netop vigtigt at udnytte de tidspunkter, hvor hun er sulten og så der få givet hende et sundt og nærende måltid.
Om eftermiddagen vil jeg foreslå dig at du giver hende en grovbolle med ost, evt. med lidt marmelade. Hun kan også få en portion tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys eller lidt mysli. Og du kunne også give hende en råkostsalat, hvor du river gulerødder, spidskål, æble og serverer med lidt rosiner, ananas, melon eller appelsinsstykker.
Hvis hun har spist råkost om eftermiddagen, så behøver du ikke fokusere så meget på, hvor meget hun spiser af grøntsagerne til aftensmaden, så er det helt okay, hvis der glider mere pasta og kød ned end gulerødder :)
Bordskik handler altså også om at lære barnet at spise, når det er sulten og netop at sidde ved bordet, når man spiser. Og det lærer hun også ved at få et mellemmåltid om eftermiddagen. Aftensmaden kan så evt. serveres lidt senere, så hun igen føler behov for at få lidt mad.
En dagsplan kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød eller måske lidt havregryn med sukker og mælk, det kunne også være en portion minifras med mælk. Mælk af kop.
Formiddag 9.30: Grovbolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, kan også få en pastasalat, en sund grovsandwich eller lignende. Må også gerne få varm mad til frokost. Det der er vigtigt er, at frokosten indeholder kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta - så hun får variation og spiser sundt. Vand eller mælk af kop.
Eftermiddag 14.30: En portion tykmælk med rugbrødsdrys eller mysli, frisk frugt, ½ bolle med smør og ost.
Sen eftermiddag / før aftensmad 17: Råkost bestående af gulerod, spidskål revet sammen med frugt og frugtstykker. Vand af kop.
Aften 18-18.30: Aftensmad som familien spiser sammen, igen kød, fisk, ris, pasta, kartofler, grøntsager, sovs af forskellig slags. Helt almindelige børnevenlige retter. Mælk af kop.
Kommer i bad, får evt. en banan inden sengetid og puttes med godnathistorie ca kl. 20.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske