Svar: Mme, hvor meget er for meget?
6. juni 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Christina
Jeg er ked af at høre at din lille dreng har været igennem operation, men det er godt at høre, at han har det bedre nu.
Måske er han ekstra sulten lige nu, fordi han har noget der skal indhentes og derfor tænker jeg, at han et eller andet sted, jo skal have lov til at spise det han viser behov for ... Men det er rigtigt, at man skal være opmærksom på at han ikke overspiser, hvilket børn godt kan risikere at gøre, når de får flaske.
Hans udregnede døgnbehov er 1/6 af hans vægt. Det betyder at hvis han vejer 6200g så er hans behov mellem 1000-1050ml i døgnet og han må godt spise lidt mere end dette. Hvis han spiser 1100-1200ml en gang imellem så går det nok endda. I takt med at han vokser vil han naturligt øge sit behov, men det kan sagtens tænkes at han lige nu måske spiser 1100-1200ml og det gør han også når han så vejer 7 kg. Det er ikke sikkert at det ændrer sig.
Hvis han bliver ved med at øge sit indtag og spiser meget store mængder, så vil det være nødvendigt at I forsøger at holde lidt igen og det vil være relevant at tale med lægen om, hvad hans maximum behov skal være.
I kan lige nu overveje om I skal forsøge med en anden type erstatning for at se om det mætter ham lidt mere - børn der får højt eller delvist hydrolycerede erstatninger spiser ofte lidt mere end børn der får almindelig modermælkerstatning.
I kan også prøve at skifte til en anden flaskesut, med færre eller mindre huller, så mælken ikke løber helt så let til ham. Når han spiser langsommere vil mælken naturligt begynde at give ham lidt mere mæthed og indtaget derfor naturligt også sættes lidt ned.
Det vil også være en god idé at give ham en sut i forbindelse med at han får flaske, fordi hans sagtens kan have et stort suttebehov og det at han sutter igen og igen på flasken og virker umættelig, godt kan være tegn på at han har brug for at sutte, mere end at han har brug for at få ekstra mælk.
Som sagt kan det handle om at han har været lidt i underskud og har noget der skal indhentes lige nu og det synes jeg er okay. Han lyder jo til at have det godt og trives. Så mit råd er, at I lige nu prøver at se tiden lidt an og ser om ikke hans indtag stille og roligt stabiliserer sig - og hvis ikke, så må I tale med lægen om, hvor meget I må give ham :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske